Ska bygga en ny innervägg mellan vardagsrummet och kommande tvättstugan. Har dock problem att kunna mäta så att syllarna blir raka. Kollade i en byggbeskrivning och där stod att man ska mäta diagonalt gentemot angränsande vägg. Det kan vi dock inte göra då väggarna är lika långa, denna vägg avslutas med murstocken.
Vi kan inte heller mäta rakt mot angränsande vägg då den väggen är olika tjock.

Hur ska vi då göra för att försäkra oss om att den nya väggen blir rak?
 
Det enklaste är att spänna ett snöre.
 
Får testa, blir knepigt då murstocken är allt annat än jämn och någon annanstans kan jag ju inte fästa snöret.
 
Det gick inte, blir inte det minsta rakt. Får väl försöka med ögonmått helt enkelt.
 
Laservattenpass är inte så dumma till den här typen av uppgifter tycker (om jag nu begriper frågan rätt). På så sätt kan du mäta utifrån laserlinjen
 
ThomasLindgren skrev:
Det gick inte, blir inte det minsta rakt. Får väl försöka med ögonmått helt enkelt.
Hur lyckas du spänna ett snöre utan att det blir rakt? Och varför måste du fästa snöret i murstocken? Syllen ska väl fästas i golvet, så du kan väl slå ett par extra spikar i golvet och fästa snöret mellan dem?

Eller så förstår jag inte vad du menar med "rakt".
 
Jag vill ha hela väggen rak, inkl murstocken. Alltså måste jag fästa snöret ända borta vid väggslutet, vid murstocken. Men det har nog löst sig nu, eller rättare sagt så struntar jag i om det blir spikrakt. Har ett större problem nu, och det är hur jag ska kunna fästa en regel i murstocken.
 
Se bara upp så att inte sotaren blir kinkig. Verkar ju vara hur petigt som helst med murstockar nu för tiden men pl400 lim borde få vilken regel som helst att sitta fast om det nu inte är för ojämt. I sådanna fall kan jag tänka mig karmskruvar där man borrar ur och fäster spetsen med 2 komponetlim i murstocken
 
Jag tog vad jag hade. Rödplugg som jag satte i teglet, sen borrade jag igenom regeln, och försänkte 57mm gips-skruv igenom. Gick bättre än förväntat, sitter som berget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.