M
Hej!

Vi är i färd att planera att bygga till en inglasad altan till vårt hus. Huset står idag på en betongplatta. Marken är ganska blöt med mycket lera (har provgrävt och har iaf 1-2 meter ljock lera under topplagret med jord på 50cm.

Den viktigaste frågan just nu är val av grund.

Vår idé är att lägga grus, cellplast 20-30cm och sedan gjuta en platta uppepå. Är detta en bra lösning?

* Hur ansluter vi plattan mot husgrunden?
* Bör den armeras fast, eller borde vi lägga den friliggande?

Altanen blir ca 25kvm.

Vi tänkte oss dessutom att använda oss av färdiga moduler från Skånska Byggvaror http://www.skbv.se - någon som har erfarenhet av deras lösningar, eller finns det någon bättre och billigare?

Alternativet är ju att bygga helt själv och kanske köpa färdiga kasetter med fönster. Vad tror ni?
 
M
Och sen undrar jag lite över priset för betong. Vilka företag är lämpligast att ringa för att beställa betong? Jag räknar med ca 2.5m2 betong om jag ska ha 10cm tjockt lager, eller behöver jag inte riktigt så mycket?
 
När jag gjöt plattan till vårt uterum så lade vi 10mm tjock frigolit mellan den nya plattan och den gamla.
Betongen kostade 1450kr/kbm. (AB Färdig Betong)
 
Vi just i veckorna gjutit en 16kvm uteplats. Vi tog vibrationsfri betong och behövde exakt 2m3 (vi beställde alltså 2,3m3 pga visst svinn i pumparna och fick mindre än en icakasse över). Totalt kostade det 8300kr inkl moms med transport för betongen. Vi bor ca 1 mil från betongfabriken.

Vi köpte grundpaket, pulpetstomme och tak från Willabgarden samt + värmekabel inkl termostat från rinkabyrör.
Vi har bilder hur vi gick till väga, men tyvärr på den andra datorn som inte är inkopplad och inte något USB- minne så långt ögat når.
 
Mot den gamla plattan la vi ett lager åldersbetändig byggplast och sedan hade vi 20 cm isolering (10 + 10 cm med byggplast emellan) under plattan (10 cm platta), runt kanten på plattan gjorde vi en kantförstärkning på 20x20 cm med extra armering. Gjutningen med vibbfri betong gick väldigt bra och vi hade varit noga med att få tätt mellan frigolitskivorna och förankrat dem med hullingar.
 
Hej,

Även vi har byggt en altan som vi köpt från Willab. Vi köpte allt från dom, även fönster. Stommen var speciellt smidig då vi valde till exaktkapning. Jag tänker väl mest säga samma saker som maggan9 men du får hoppa över det som är likadant :)

Vi grävde 50cm mot huset och 60cm i utkanten av plattan, på det ligger en fiberduk av ngt slag och sedan 30-40cm grus/makadam. på det ligger det 20cm cellplastisolering och 10cm betong. Man skall även vara noga när man lägger isoleringen så att plattorna ligger tätt.

Även vi har lagt en byggplast mellan den gamla och den nya plattan. Dom skall absolut inte fästas med varandra då den nya plattan kommer sätta sig vilket den gamla plattan troligtvis redan gjort.

Vi använde vibrationsfri betong som var väldigt smidig att jobba med, vi fick även hjälp av killen som lämnade betonget att få den jämt och sloda mm. Kostnaden för betong och grus hamnade på runt 6000, dom kom förbi och lämnade en slatt betong dom hade kvar efter ett annat jobb, det blev ca 2m3 till våra 16kvm.

Vi fick instruktioner från Willab med hur vi skullle gjuta och vi hade även över ett par anläggare som i princip bara verifierade vad dom hade sagt.

Vi gjorde med andra ord nästan exakt som maggan9 :) Fråga om du undrar något mer :)
//Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.