Håller på att byta lite vitvaror i köket och kom just hem med en ny inbyggnadsugn  - en snygg Bosch i aluminium med "vanlig" jordad 220/230V stickpropp.

Glad i hågen plockade jag ut den gamla från inbyggnadsskåpet och såg då att den hade en 380V-kontakt.  :surprised:

Det sitter i och för sig ett 220-vägguttag på lämpligt ställe inne i inbyggnadsskåpet (till micron) men jag undrar om det är OK att bara plugga in den nya ugnen där oxå...

Vad gäller? Bryter jag mot någon byggnorm/lag om jag kör på samma vägguttag eller riskerar jag bara att behöva byta propp stup i kvarten? Måste en 230V inbyggnadsugn gå på egen säkring eller går det att dela med micron?

Vänligen,

/Martin

Du kan inte köra ugnen och micron på samma grupp, proppen skulle gå varje gång du behöver micra något och ha ugnen igång.

Ta istället och mät i ditt 400V uttag om du har 230V fram. Ha du ett Perilex-uttag bakom ugnen? Om du ha det kan du klippa 230V stickproppen och koppla kablen i 400V Perilex stickproppen. Om du inte ha något Perilex-uttag bakom ugnen utan bara en dosa så koppla du ugnen mellan en fas, nolla & jord. Om det finns nolla framdraget vill säga.

Sen finns det ju en del frågor. Är din nya 230V ugn på samma ampere som din gamla? Kan du höja amperen med dom trådarna som finns fram?

Det bästa vore att ta dit en elektriker som gör jobbet åt dig så det blir rätt.

Pierre1981 skrev:
Sen finns det ju en del frågor. Är din nya 230V ugn på samma ampere som din gamla? Kan du höja amperen med dom trådarna som finns fram?
Det är väl så gott som 100% säkert att den gamla matningen räcker, eftersom det sitter en vanlig stickkontakt på ugnen (då kräver den inte mer strömstyrka än vad ett 380V uttag inkl kablage kan leverera).

Håller fö med Pierre på allt annat!

Pierre1981 skrev:
Har du ett Perilex-uttag bakom ugnen? Om du ha det kan du klippa 230V stickproppen och koppla kablen i 400V Perilex stickproppen.
Ja, det finns ett sådant uttag, så det verkar ju enklast och bäst.

Tänkte dessutom blotta min okunskap med en följdfråga:

Vilka ledningar skall jag koppla ihop? Spelar det någon roll vilken av faserna jag väljer?

Vänligen,

/Martin

Det finns ju ytterligare ett tänkbart problem här. Din gamla spis kan ev vara säkrad med 20 eller 25rA per fas. Din nya som har vanlig stickkontakt får troloigen inte säkras högre än 16A. Om det är så så bör du ju säkra ned i centralen, byta bottenplattan för säkringen osv.

Under förutsättning att du har koll på vad som är nolla och faser i kontakten så spelar det inte så stor roll vilken fas du väljer.

Men det kan vara på sin plats att kontrollera att du verkligen har nolla fram i kontakten, det är inte helt givet att du har det.

Om vi nu antatr att du klarar att med multimeter kontrollera det, och även att du inte råkar koppla mellna 2 faser (=400V) så är det nog bara att koppla. Glöm inte skyddsjorden (som skall vara lite längre i kontakten, så att den är den sista som går av om kabeln skulle bli utsliten ur kontakten).

Här handlar det om stora strömmar, viktigt att kontrollera så att anslutningarna blir bra, prova och drag ganska hårt i varje tråd när du anslutit den.

Vad gäller val av fas, så spelar det troligen ingen större roll, men det är alltid bra att försöka hålla balans. Så du kan ju titta lite i centralen och försöka avgöra vilken av faserna som har lägst förbrukning inkopplad, ex kanske du har varmvattenberedare på en fas, välj annan fas än mikron, diskmaksin etc.

En följd fråga på detta från dumma lilla mig.
Får man sätta ett periplex om man inte har alla trådar fram? Tex ingen nolla eller bara 2 faser?? Att jorden ska vara fram är jag helt säker på.

Snuttjulle skrev:
En följd fråga på detta från dumma lilla mig.
Får man sätta ett periplex om man inte har alla trådar fram? Tex ingen nolla eller bara 2 faser?? Att jorden ska vara fram är jag helt säker på.
Då kan vi ju ta CEE-donen på samma gång då. Vad gäller för dessa? Nån ordning borde det väl ändå vara, eller...

"periplex" känns som en sk Freudiansk felskrivning... dåliga erfarenheter av dessa uttag kanske? :D

Hehe sorry stavar lite för fort ibland. ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.