Vi håller på att flytta befintligt kök till ett annat rum och behöver således en ny imkanal ut genom väggen.

Jag har pratat med både kommun och sotare vad det är för krav som gäller men de säger i princip "bara dra ut ett rör, inga konstigheter".

Jag kommer dra ut ett 125mm spirorör men även addera 30mm nätmatta runt om. Hur stort hål behöver jag? Tar jag upp lite mindre än 128mm och pressar i det eller tar jag upp lite mer?
Att försöka hålsåga genom massiva träväggar är troligtvis en dålig idé både för maskin och handleder. Hur gör man enklast? Lång träborr och borra ur så mycket man kan och avsluta med tigersåg?

Bör man ha en rak sektion en bit över fläkten eller är det lugnt att ha en böj nästan direkt och ut genom väggen?

Mvh
 
En väggstos är väl bra att montera på utsidan och efter böj 90 måsta man ha renslucka (t rör) och ytterväggsdon för att förhindra djur komma in. Angående borrning så har ja anlitat firma hålborrare och kostar inte mycket. Antar att de kör i trä med
Stosen kan vara overkill kanske funkar utan den.
 
BirgitS
Har du funderat på att använda brandspjäll för att slippa tänka på brandisolering och brandskydd på utsidan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på att använda brandspjäll för att slippa tänka på brandisolering och brandskydd på utsidan?
Visst har jag funderat på brandspjäll, men innebär det verkligen att man kan skippa att isolera rörets genomförning?
 
  • Gilla
Khysing Jonsson
  • Laddar…
BirgitS
Det är vad andra har skrivit i forumet och att de har fått godkänt av sotaren för att göra det (sotare som inte bara har sagt att det är okej att dra ut ett rör hur som helst). Med ett brandspjäll så ska det ju inte bli farligt varmt inne i röret och därmed behövs ingen brandisolering.
 
bogani bogani skrev:
Visst har jag funderat på brandspjäll, men innebär det verkligen att man kan skippa att isolera rörets genomförning?
Billigare med 50mm mineralull än brandspjäll
 
BirgitS
H håbbe1961 skrev:
Billigare med 50mm mineralull än brandspjäll
Fast ska kanalen brandskyddas så ska det ju vara särskilt material för det och fasaden måste också skyddas med plåt och det ska vara gott om avstånd till takfoten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.