O
Hej forumet! Här kommer en hel klump med text och förmodligen överanalys, men hoppas ni förstår mig i min osäkerhet och att jag försöker förklara så grundligt som möjligt för att underlätta vid råd/tips.

Vänder mig till er guldklimpar efter tidigare bra diskussioner! Känns som att jag kommer återkomma en hel del, nybörjare som jag är på hus :) Men jag är villig att lära mig! Har tyvärr ingen släkt eller vänner att fråga, så det får bli internet och byggahus!

Köpte första huset förra året, byggt -89 och den oberoede överlåtelsebesiktningen som beställdes av mig och gjordes i mars gick bra, även kallvinden. Dum som jag är tog jag inga bilder på kallvinden vid besiktningstillfället, så jag har inte bilder på skicket vid tillfället, men jag tyckte all råspont/takstolar etc. såg bra och fräscha ut. Besiktningsmannen hade heller inga anmärkningar på innertaket, det såg bra ut helt enkelt. Han tog bilder på allt som han tyckte behövde noteras, och kallvinden blev det alltså inga bilder på.

Spola fram lite till oktober då vi får en trygghetsbesiktning via försäkringsbolaget, detta gick också bra gällande kallvind. Inga anmärkningar, men även då var jag dum och inte tog några bilder på vinden men jag vill inte minnas att jag tyckte något såg fel ut. Allt såg ut som friskt trä (allt annat trä man ser runtom det problematiska som syns på trät i bilderna).

Spola fram till idag då jag tänkte ställa upp en pryl att förvara på kallvinden (vi förvarar ingenting där annars) och tar tillfället att kika lite på råsponten som jag gjort vid de andra besiktningstillfällena. Jag lägger direkt märke till något som jag inte tycks ha lagt märke till innan (inte heller två oberoende besiktningsmän), nämligen vad jag tror är både fukt och mögel som börjat gro. Vänligen se bifogade bilder:

Träkonstruktion på kallvind med synlig råspont och isolering, några fläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälkar på en vind med synliga tecken på fukt eller mögel, belysningen skapar en skugga av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takbrädor med misstänkt fukt- och mögelskador, synliga fläckar på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna är tagna då jag sitter på kanten till vindsluckan, så fläckarna är inte direkt ovanför luckan, utan något bortanför den.

Lite information om huset:

  • Byggår: 1989 1½ plans hus.
  • Tak: Original betongpannor med viss mosspåväxt. Papp har sett bra ut vid stickprov, dock har pappen inte kontrollerats på den del av taket där påväxten finns.
  • Kallvind: Isolerat med gullfiber, ångspärr av plast. Det verkar vara ventilerat vid takfötterna med fågel/insektsnät. Finns även skurna hål i råsponten nära nocken (ser ut som handtagen på flyttlådor till formen). Antar att detta också är en form av ventilation för taknocken?
  • Uppvärmning: I första hand L/V värmepump med FTX. Det finns en braskamin som använts kanske 5 gånger under oktober - december månad. Vi håller ca 20-21 grader inomhus med L/V pumpen. Med braskamin blir det ca 25-26 grader på nedre plan, något svalare på övre plan.
  • Ventilation: FTX. Ventilationsdon finns i varje rum (förutom kök, där köksfläkt finns istället). Badrummen har båda forcerad ventilation kopplad till Luft/Vatten värmepumpen.
  • Badrum: 2st, 1 på varje våning. Endast badrummet på nedre plan används för att duscha. I det övre förekommer inget badanded/duschande då ytskikten/tätskikt är original och vi planerar att göra om badrummet i sinom tid.
Mina teorier:
  • Jag har ett orelaterat problem med kondens vid golvet på ett inglasat uterum i anslutning till vardagsrummet på första plan när det är kallt ute (blir nog en ny tråd om detta så småningom :) ). Min teori till kondensbildningen i uterummet var att varm vardagsrumsluft på något sätt tog sig ut via ventilationsdonen som sitter väldigt nära fasadväggen i utereummet som har kondensproblemet, så mitt försök till att åtgärda det var att stänga ventilationsdonen i vardagsrummet (som alltså tar luft från uterummet), men detta löste inte kondensproblemet. Ventilationsdonen har varit stängda sedan ca november månad, och trots att de är stängda har vi inte upplevt sämre luft i huset. Kanske har detta bidragit till en konstig ändring i luftcirkulation som fått det att börja gro på kallvinden? Jag har öppnat ventilationsdonen nu.

  • Vindsluckan kanske inte är särskilt tät, vilket leder till att fuktig inomhusluft tränger upp på kallvinden och kondenserar. Dock är det ingen spik som är rostig på vinden, samt att fläckarna inte finns i nära anslutning till luckan. Det verkar alltså inte som att fuktig luft på kallvinden varit ett problem tidigare?

  • Något på taket där fläckarna uppenbarar sig är fel. Det känns som att pappen skulle kunna läcka. Men jag tycker mönstret på fläckarna inte ser ut som att det blir en "pöl" under pappen (ser ut som att fläckarna är på varannan bräda). Kanske spelar mönstret på fläckarna någon roll eller inte, jag bara gissar vid det här laget. Det verkar också ha att göra med infästningen som fläckarna finns kring. Jag vet inte vad det är som har fästs på det viset - någon som vet?

  • Det blir större chans för möglet att växa på vintern då det blir kallare och det blir lättare för kallvindar att kondensera varmluft inifrån. Problemet jag upptäckt kanske ingen märkt av då gynnsamma vår/sommar/höstförhållanden har bidragit till relativt låg luftfuktighet vilket inte skulle gynna mögeltillväxt, något en besiktning kanske skulle missa i så fall? Det kanske finns en chans att möglet "dör" lagom till sommaren och att brädorna ser friska ut igen?

  • Det finns inget problem, utan brädor/trä kan se ut sådär och jag stressar upp mig över ingenting.
Vad jag vill göra:
  • Jag vill kliva upp på taket men det finns problem. Först finns det inget fallskydd för en stege, och jag vet inte hur jag ska montera en sådan utan ett fallskydd, då taket är i två höjdskillnader. Jag måste alltså sätta en stege på ett befintligt lutande tak för att komma upp till nästa tak där fallskyddet behövs. Sen är jag också något höjdrädd och har aldrig haft på mig en säkerhetssele, så att kliva upp på egen hand känns som en dum idé. Vem kontaktar man för att kolla av betongpannors skick, eventuellt byta dessa samt montera fallskydd så man kan göra kontroller själv? Har försökt kontakta firmor som jobbar med tak (Göteborgsregionen) men de vill ha 20 000 :- bara för att byta en handfull pannor...

  • Kolla under gullfibern och se om det finns ett hål i plasten som kan släppa igenom fuktig luft. Kan man ta på gullfiber med bara händer eller ska man ha skydd? Måste man ha andskydd/mask om man börjar gröta runt i isoleringen? Har inte rört isoleringen än pga. dessa frågor.

  • Eftersom pappen ändå sett bra ut vid stickprov på vissa ställen funderade vi på att tvätta taket, behandla med mögelmedel och eventuellt måla taket så vårt tak smälter in med grannar som gjort samma behandling tidigare. Målningen vet vi är mest av estetiska skäl. Vi vet också att taket är nära sin tekniska livslängd, men if it ain't broke don't fix it eller? Lite det jag försöker ta reda på nu.. Vi hoppas att taket lever i alla fall ett par år till.

Kryddat i texten ovan kanske finns en eller en annan fråga jag kommit på under tiden jag skrivit inlägget, men jag söker väl mest ett extra par ögon som kan ge lite råd om hur man ska tänka/göra. Som förstagångsägare av hus blir man naturligtvis stressad över att man kanske får plötsligt lägga ut några hundra tusen på ett takbyte pga en sån här upptäckt, men det kanske vi inte behöver? Vad tycker ni? Vad ser ni? Jag kanske gör en höna av en fjäder.

  • Måste man göra ett helt takbyte med en sån här upptäckt?
  • Om pappen är dålig vid området, kan man reparera detta eller behövs ett helt takbyte med ny papp?
  • Kan man behandla sponten från insidan där jag upptäckt felet, t.ex. med något slags mögelmedel? Jag tänker mest så man förhindrar att det bildas mögel, eller för att förhindra att det sprider sig.

Tackar ödmjukt för stödet och att ni läst ända hit :)
 
Det är nånting som är förankrat genom taket där fukten är. Vad är det? Det känns som det har med detta att göra.
 
O
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det är nånting som är förankrat genom taket där fukten är. Vad är det? Det känns som det har med detta att göra.
Bra fråga, utanpå syns ingenting, bara betongpannor. Tyvärr ligger infästningen på den delen av taket jag inte kommer upp på.

Kanske har det något att göra med infästning av läkt? Kan försöka ta en ny titt men jag kommer inte upp dit, det är för mörkt just nu för att se något och terrängen möjliggör inte att jag får en överblick av taket på håll.

Edit: hur jag vet att det bara är pannor som syns är från drönarbilder på huset. Jag hade nog behövt undersöka nånstans under pannorna i just det området. Det finns flera sådana infästningar på insidan av taket i samma höjd, men bara denna visar fläckar.
 
Det lär inte va läkt, det är ett rejält bultförband som håller fast någonting, jag är ingen expert på takläggning men läkten spikar man fast. 99% säkert att det är nått läckage pga den här infästningen. Det finns inga fuktmärken ovanför.

Än sålänge verkar det dock vara väldigt måttligt läckage och träet lär inte ta någon skada, men såklart behöver man åtgärda för det kommer inte laga sig själv.

Det är inte kul att klättra på tak, jag fick klättra upp på mitt tak i mörker under ett hällregn i höstas för att med tejp försöka täta en ventilationshuv som läckte som ett såll. Vad gör man inte för att försöka rädda huset? :crysmile:
 
  • Gilla
OkunnigTekniker
  • Laddar…
surris
Infästningen bör vara nån form av taksäkerhet. Stege, brygga, nockräcke, öglor.
Ser ut som det är lite läckage därifrån.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
O
surris surris skrev:
Infästningen bör vara nån form av taksäkerhet. Stege, brygga, nockräcke, öglor.
Ser ut som det är lite läckage därifrån.
Låter rimligt, men även om det skulle vara detta antar jag att det ska gå att reparera detta läckage, än att ge sig på något omfattande byte?

Hur tar jag mig upp på taket när jag saknar fallskydd för stegen på det övre taket, och stegen måste stå på det lägre något lutande taket? Vågar man fästa stegen i hängrännorna tillfälligt för att få monterat något fallskydd eller är det en riktigt dum idé? Vill inte råka riva ner hela rännan.. ☺️
 
Har du någon bild på ditt hus? Det underlättar :)
 
surris
O OkunnigTekniker skrev:
Låter rimligt, men även om det skulle vara detta antar jag att det ska gå att reparera detta läckage, än att ge sig på något omfattande byte?

Hur tar jag mig upp på taket när jag saknar fallskydd för stegen på det övre taket, och stegen måste stå på det lägre något lutande taket? Vågar man fästa stegen i hängrännorna tillfälligt för att få monterat något fallskydd eller är det en riktigt dum idé? Vill inte råka riva ner hela rännan.. ☺️
Det går absolut att åtgärda detta utan att behöva byta taket, det är bara att täta läckan.

Har du bilder på taket så är det lättare. Men om infästningen är nån form av taksäkerhet bör det va utformat så du kan komma upp dit.
Det går att ta bort takpannorna och klättra på läkten, men riskbedömningen att göra det får du själv ta :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.