Hje!

Har köpt ett suterränghus från 1987 som vi fick i veckan. Golvvärmen på entreplan(suterrängvåingen har varma golv men ovanvåningens golv är kalla. Jag har justerat rumstermostaterna som verkar vara original och även skruvat av styrdonen och tryckt på piggarna som är i utfällt läge. Ledningarna som kommer till styrdonen på bild 1 är varma men de bakom är kalla. Jag har testat att luft ventilen till höger om siffran 4 och där kommer det vatten. Det är ca 1 bar tryck i expansionskärlet vid pannan. Jag har även något liknande med styrdon på nedervåingen vilket styr de rummen. Någon som har tips på vad jag kan göra innan jag ringer in någon expert?

Jag undrar även vad andra bilden är för något? Den sitter bredvid golvvärmesystemet och jag misstänker att det fördelar vatten inom huset, kan det stämma?
 
  • Golvvärmefördelare med blå styrdon och kopplade rör samt kablar synliga i ett teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med synliga kopparrör, styrdon och isolerade rör i en öppen installationsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
är det absolut tryck eller relativt tryck 1 bar? borde stå på mätaren. är det 1 bar absolut tryck är det samma som atmosfärtryck och då blir det svårt att cirkulera till övre våningen... (förutsatt att värmepump sitter i nedre plan).

Ja, andra bilden visar fördelare för varm- och kallvatten.
 
T Taren43 skrev:
Hej,
är det absolut tryck eller relativt tryck 1 bar? borde stå på mätaren. är det 1 bar absolut tryck är det samma som atmosfärtryck och då blir det svårt att cirkulera till övre våningen... (förutsatt att värmepump sitter i nedre plan).

Ja, andra bilden visar fördelare för varm- och kallvatten.
Så här ser det ut vid pannan.
 
  • Manometer visar trycket på en röd panna med kopplingsrör och ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump med röranslutningar, etiketter och elektriska ledningar vid en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på nedervåningen. Där är alla slangar varma.
 
  • Värmerörsinstallation med flera blå slangar och fördelare i ett öppet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan öka trycket lite (ta upp det till stax under 1) det kan ibland förbättra cirkulationen.

Pumpen på bilden kan gå i 3 olika effektlägen. Kolla om den går att öka som nästa steg.

Luft i pumphuset kan också tar ner kapaciteten.
 
Ok, ska testa. De fyra främre slingorna som är kopplade till styrdonen på första bilden är varma, de bakre kalla så det verkar komma upp varmvatten men det går inte ut i slingorna. De bakre antar jag är returslingorna?

bör man ta bort styrdonen för att säkra att det inte är de som är felaktiga?
 
Och ett stort TACK till er som tar er tid att svara!!!
 
Pumpen stod redan på läge 3. Jag har tagit bort styrdon 1 och ökat trycket till den röda nålen så får vi se hur det är imorgon.
Vet ni vad nyckeltal till vänster om styrdon 1 är till för. Den är lös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.