Det blir en del vattensamlingar som ni ser på bild just på den platsen , jag har tänkt att gräva bredvid berget och lägga i singelgrus, för att hoppas på att läsa bort vattensamlingen ,som riner ner från berget kom gärna med förlag.
Sen har jag tänkt lägga ut markduk och läggga på 20cm jord samt 10cm matjord ?

IMAG0286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det går inte att göra ett dike där backen planar av? Behöver inte vara något djupt dike. Bygger på att du har någonstans att leda diket såklart :)
 
Det finns tyvärr ingenstans man kan leda bort diket nånstans , eller det finns men diket går där den stora trädet i bilden e. Så frågan e om det går?
 
Excel
Säkerställ att marken lutar från huset, när du får matjord och gräsmatta tror jag de mesta av vattnet absorberas av matjorden. Alternativ två är att gräva dike eller lägga dränering till stenkista.
 
T
Att bara gräva ur och lägga i singelgrus tar ju inte bort vattnet på något vis. Nu tycker inte jag att det de vattenpölarna är några större mängder, så förslaget här innan med matjord och gräsmatta kommer nog att hantera problemet. Viktigt bara att se till att lutningen går bort från huset samt så klart ha adekvat dränering invid grunden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gräv ner ett dräneringsrör bort till diket då?
 
Jag har tänkt oxå i dom banorna att matjorden kommer att suga åt sig vatten , kommer att uppdatrers med bilder hur det blir,
Ska man platta till jorden innana man lägger på matjord , eller räcker det att man drar ut det bara ?
 
T
Jag anser att man bör platta till ordentligt, speciellt i och med att du vill ha en lutning. La om hela vår gräsmatta för ett par år sen och det bildas mindre gropar och sättningar som inte passar ihop med några större mängder vatten. Arbetet att jobba bort dessa är inte roligt. Dessutom viktigt att man inte snålar med översta jordlagret där du sår gräset.
 
Tycker det ser ut som regnvatten på bar lera, ser väldigt normalt ut. Matjord och gräs löser det, det anser jag också.
 
Ser nog inte att det där ska vara någon katastrof... Får du jord på och gräsmatta kommer det att lösa sig som de andra här sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.