Hej, tog bort gammal spishäll m perilexkontakt och 4 sladdar + jord inkopplade i den. Svart brun blå och grå. Den nya har bara svart brun blå + jord. kopplar jag dem precis som de satt i den gamla kontakten och sen lämnar en tom?
 
Nej, men kopplar ALDRIG utifrån färger (utan att först veta vad färgerna betyder).
Du behöver ta reda på att du har tre faser, nolla och skyddsjord i ditt perilexuttag, och att de sitter på rätt ställe.
Sedan följer du inkopplingsanvisningen till din nya häll och kopplar den korrekt i perilexstickproppen.
Det är troligen så att din nya häll går på två faser. Då gäller det att välja två lämpliga faser, de som är minst belastade samtidigt som man vill använda hällen. Det är troligen så att även din gamla häll gick på två faser, så då kan du välja samma.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar En hand håller en öppnad elektrisk väggkontakt med exponerade trådar och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här satt sladdarna i kontakten på den gamla hällen. Jag förstår att man inte skall gå på färg, för det kan vara så att den som drog elen till perilexvägguttaget har använt vad som helst. Men en kvalificerad gissning är väl att jag ansluter som det var tidgare, men utan den grå sladden nere t vänster?
 
B barkarby59 skrev:
Men en kvalificerad gissning är väl att jag ansluter som det var tidgare, men utan den grå sladden nere t vänster?
Ja, det är den kvalificerade gissningen. Men eftersom kvalifikationen här är en bränd häll, så hävdar vi med en dåres envishet att "att mäta är att veta".

Den lilla varningsklockan som ringer är nämligen att du har tre kablar till den gamla hällen. Jag vet inte om att det gjorts hällar med 400V elementspänning; men det finns mycket jag inte vet.

Förr var det nämligen så att spisar hade 400V elementspänning och eftersom man då inte behövde en nolla så drogs det ofta inte fram någon. Att den är inkopplad i stickproppen behöver inte betyda något. (Men gör det iofs antagligen.)

Om du sätter en modernare apparat, spis, häll, eller ugn, som är avsedd för 230V elementspänning och det inte finns någon nolla så kan resultatet bli en mycket dyr "Poff".

Så du behöver veta att det finns nolla framdragen (och naturligtvis riktig jord) och du behöver veta att de faserna som är framdragna är separata faser (annars överbelastas nollan). När du vet det och vilka som är kopplade var i uttaget, då kan du ansluta din häll.

Har jag glömt något?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
OM den gamla hällen har elementspänning 230V, och vi ser på bilden att här finns en neutral (blåa) kopplad på rätt ställe i perilexkontakten. Då kan vi vara rimligt säkra på att det verkligen finns en neutral (=nolla) i uttaget.

Det brukar stå på någon skylt i närheten av där kabeln går in i hällen, vad det är för elementspänning.

Men bara för att vi ser en nolla i anslutningskabeln kan man inte säga att det verkligen finns en nolla i uttaget. Och är detta fel så får du en förstörd häll på ett par sekunder ifall du bara kopplar in den.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är den kvalificerade gissningen. Men eftersom kvalifikationen här är en bränd häll, så hävdar vi med en dåres envishet att "att mäta är att veta".

Den lilla varningsklockan som ringer är nämligen att du har tre kablar till den gamla hällen. Jag vet inte om att det gjorts hällar med 400V elementspänning; men det finns mycket jag inte vet.

Förr var det nämligen så att spisar hade 400V elementspänning och eftersom man då inte behövde en nolla så drogs det ofta inte fram någon. Att den är inkopplad i stickproppen behöver inte betyda något. (Men gör det iofs antagligen.)

Om du sätter en modernare apparat, spis, häll, eller ugn, som är avsedd för 230V elementspänning och det inte finns någon nolla så kan resultatet bli en mycket dyr "Poff".

Så du behöver veta att det finns nolla framdragen (och naturligtvis riktig jord) och du behöver veta att de faserna som är framdragna är separata faser (annars överbelastas nollan). När du vet det och vilka som är kopplade var i uttaget, då kan du ansluta din häll.

Har jag glömt något?
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är den kvalificerade gissningen. Men eftersom kvalifikationen här är en bränd häll, så hävdar vi med en dåres envishet att "att mäta är att veta".

Den lilla varningsklockan som ringer är nämligen att du har tre kablar till den gamla hällen. Jag vet inte om att det gjorts hällar med 400V elementspänning; men det finns mycket jag inte vet.

Förr var det nämligen så att spisar hade 400V elementspänning och eftersom man då inte behövde en nolla så drogs det ofta inte fram någon. Att den är inkopplad i stickproppen behöver inte betyda något. (Men gör det iofs antagligen.)

Om du sätter en modernare apparat, spis, häll, eller ugn, som är avsedd för 230V elementspänning och det inte finns någon nolla så kan resultatet bli en mycket dyr "Poff".

Så du behöver veta att det finns nolla framdragen (och naturligtvis riktig jord) och du behöver veta att de faserna som är framdragna är separata faser (annars överbelastas nollan). När du vet det och vilka som är kopplade var i uttaget, då kan du ansluta din häll.

Har jag glömt något?
Till den gamla gick det fyra och inte tre alltså fyra samt jord. Den nya har en sladd med tre samt jord
 
B barkarby59 skrev:
Till den gamla gick det fyra och inte tre alltså fyra samt jord. Den nya har en sladd med tre samt jord
Jag fast hur ser det ut i uttaget? (Och resten av vägen till elcentralen.) Det är där striden står.

Det är som sagt underligt att alla tre faser var inkopplade i den gamla hällen, och det som gör att man drar öronen åt sig något lite.

Alla moderna hällar jag har sett har bara två sidor och använder då alltså (i Sverige) två faser och nolla.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Japp bra svar, bara att låta nån som kan mäta o kolla i centralen. Tack!
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag fast hur ser det ut i uttaget? (Och resten av vägen till elcentralen.) Det är där striden står.

Det är som sagt underligt att alla tre faser var inkopplade i den gamla hällen, och det som gör att man drar öronen åt sig något lite.

Alla moderna hällar jag har sett har bara två sidor och använder då alltså (i Sverige) två faser och nolla.
Jag har för mig att det finns hällar som anger full trefasanslutning, men där 3e fasen bara är parkerad på en blind anslutning i hällen.
 
H hempularen skrev:
Jag har för mig att det finns hällar som anger full trefasanslutning, men där 3e fasen bara är parkerad på en blind anslutning i hällen.
Ja, det är det jag antar, men ville inte blanda bort korten ännu mer.

Det är som sagt med +90% säkerhet så att TS är rätt ute. Men det blir billigare att kolla än att köpa en ny häll för den där kvarvarande procenten...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är det jag antar, men ville inte blanda bort korten ännu mer.

Det är som sagt med +90% säkerhet så att TS är rätt ute. Men det blir billigare att kolla än att köpa en ny häll för den där kvarvarande procenten...
Eftersom jag är lite snabbare i handling än i tanken, så har jag skruvat i den nya sladden i kontakt enligt de färger som var på den gamla sladden, har även satt i den i väggen men ej satt på hällen. Inget har hänt, jag ställde frågan i fotat för att få veta om jag borde kontakta expert. Borde ju inte satt i kontakten såklart...
 
Men har du kvar den gamla hällen? Titta på vad det står på inkopplingsanvisningen på den.

Eller öppna perilexuttaget och kontrollera om det sitter en neutraledare där. FInns det, så är det iofs. inget bevis för att den är inkopplad i centralen. Men då är det inte sista procenten av risk kvar utan promille max.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Sedan som varning till andra. Det finns risk att en häll blir förstörd om den kopplas in i ett felaktigt perilexuttag, även om man inte startar den. Elektroniken blir inkopplad direkt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Du får själv bestämma vilken risk du vill ta. Det är sannolikt inga konstigheter här, utan du kan följa färg på färg. Men spisuttag i Sverige i hus från ca 80-talet och äldre är opålitliga. Det kan vara kopplat precis hur som helst. Du kan bäst anläggningen i din bostad, ifall det finns anledning att misstänka oegentligheter.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte om att det gjorts hällar med 400V elementspänning; men det finns mycket jag inte vet.
Lite offtopic men jag har en gång för länge sedan satt en kabelsnutt och en perilexpropp på en häll med 380 V elementspänning, årsmodell sent 60-tal - 1970. Har för mig det var en Husqvarna, grön/vit med gjutjärnsplattor.

Det aktuella uttaget hade jag kontrollerat, visuellt och mätning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.