Har en bagarstuga som med årens lopp sjunkigt något och såväl syll som blindbotten/golv i två rum är helt söndersmulade. Golven är borta och det är snart dags för ett försiktigt lyft för syllbyte.

Men vet inte riktigt vad för typ av grundläggning jag ska tänka mig när jag bygger upp det hela igen. Se skiss för befintligt utseende.

Alt 1) Väljer jag att försiktigt gräva ut, kapillärbrytande skikt, isolering och gjuta en sula, så får jag dels problem med att rymma det hela utan att gräva ut för djupt så att grundstenarna tippar, dels problem med att hela detta nya golv hamnar en sisådär 150 mm för lågt för att ansluta till befintliga golv i andra rum.

Alt 2) Väljer jag att bygga upp en traditionell torpargrund igen, får jag problem med att dels rymma isolering, dels får jag ingen gjutning som stabiliserar de ganska instabila grundstenarna.

Hur ska jag resonera då?

Är det möjligt att gjuta en enklare platta, och på det lägga block med isodrän på dessa, och sedan en 'lös' trägolvskonstruktion. Då torde jag få både stabilitet, hamna i rätt nivå och varmt och torrt om fötterna, eller?
 
  • Grundproblem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen? Om jag omformulerar. Känner ni till grundläggning som består i att man bygger flytande (och isolerande/luftande) golvkonstruktion ovanpå en enklare betongplatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.