Delar av vår gamla gräsmatta är dels gropig och dels innehåller den många (typ flera hundra) maskrosor. Då ett annat projekt kräver att vi höjer upp vissa delar av gräsmattan tänkte jag slå två flugor i en smäll - att bli av med maskrosorna (...åtminstone för några år...) och jämna av gräsmattan. Den behöver bli allt från några centimeter högre i ena änden till några decimeter i andra änden.
Förslag på hur jag går till väga? Hur många cm jord växer maskrosor igenom?
Så här tänker jag - kommentera gärna!
1) rulla ut skyddspapp (den bruna som man skyddar golv vid målning med) på gamla gräsmattan för att ta död på maskrosor o annat samtidigt som det förmultnar inom ett tag.
2) fylla upp med jord och välta/trampa ihop jorden så den blir kompakt
3) låt stå så över vintern
4) till våren, strö över lite extra jord för att jämna till eventuella gropar och för att kunna så i lite luckrare jord
5) så gräsfrö som vanligt

Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hej det funkar nog bättre om du använder en tunn markväv, då kan rötter och vatten fritt passera ovanifrån men skott kan inte komma upp underifrån, den kommer finnas kvar längre i jorden med.

Tro dels inte att pappen kommer finnas kvar tillräckligt länge för att kväva alla maskrosor (gissar på åtminstone en säsong), och medan den är kvar kommer den blockera det nya gräset rötter från att nå djupare vilket kommer göra gräsmattan väldigt torkkänslig första säsongen.

Den här är billig och borde duga https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/markvavar/marktackvav-2000021389.
 
H hapazard skrev:
Hej det funkar nog bättre om du använder en tunn markväv, då kan rötter och vatten fritt passera ovanifrån men skott kan inte komma upp underifrån, den kommer finnas kvar längre i jorden med.

Tro dels inte att pappen kommer finnas kvar tillräckligt länge för att kväva alla maskrosor (gissar på åtminstone en säsong), och medan den är kvar kommer den blockera det nya gräset rötter från att nå djupare vilket kommer göra gräsmattan väldigt torkkänslig första säsongen.

Den här är billig och borde duga [länk].
Jag skulle nog också satsa på att så gräset redan nu i höst så snart som möjligt så kommer du ha en fin gräsmatta redan till försommaren. Om du väntar tills i vår kommer den ha svårt att hinna etablera sig innan sommaren. Om det blir en till torr sommar måste du då vattna massvis (om du får) eller leva med en gles gräsmatta som återigen kommer bli full med maskrosor (tänk på att om jorden är öppen när maskrosorna fröar i början av sommaren, kommer det sås massvis med nya av vinden).

Det finns en bra anledning till att bönderna är ute och sår nu på hösten.
 
H hapazard skrev:
Hej det funkar nog bättre om du använder en tunn markväv, då kan rötter och vatten fritt passera ovanifrån men skott kan inte komma upp underifrån, den kommer finnas kvar längre i jorden med.

Tro dels inte att pappen kommer finnas kvar tillräckligt länge för att kväva alla maskrosor (gissar på åtminstone en säsong), och medan den är kvar kommer den blockera det nya gräset rötter från att nå djupare vilket kommer göra gräsmattan väldigt torkkänslig första säsongen.

Den här är billig och borde duga [länk].
Hmm... tror du att gräsrötterna verkligen orkar ta sig igenom den väven om inte ogräset tar sig igenom uppåt? Samt att den kommer nog inte förmultna på många år...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag skulle nog också satsa på att så gräset redan nu i höst så snart som möjligt så kommer du ha en fin gräsmatta redan till försommaren. Om du väntar tills i vår kommer den ha svårt att hinna etablera sig innan sommaren. Om det blir en till torr sommar måste du då vattna massvis (om du får) eller leva med en gles gräsmatta som återigen kommer bli full med maskrosor (tänk på att om jorden är öppen när maskrosorna fröar i början av sommaren, kommer det sås massvis med nya av vinden).

Det finns en bra anledning till att bönderna är ute och sår nu på hösten.
Anledningen till att jag tänkte vänta till våren med sådd var för att kunna fylla upp gropar som blir när jorden sätter sig efter första vintern. Men du har ju förstås rätt i att det är bättre att så redan nu och eventuella gropar kan jag ju faktiskt korrigera med topdress till våren.
 
A axxa skrev:
Hmm... tror du att gräsrötterna verkligen orkar ta sig igenom den väven om inte ogräset tar sig igenom uppåt? Samt att den kommer nog inte förmultna på många år...
Ja det vet jag att de gör, har rensat ogräs ur täckbark ovanpå sådan väv nämligen - och rötterna går igenom.

Och ja, den kommer bli kvar ganska länge - men inget stort problem i sig?
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja det vet jag att de gör, har rensat ogräs ur täckbark ovanpå sådan väv nämligen - och rötterna går igenom.

Och ja, den kommer bli kvar ganska länge - men inget stort problem i sig?
Däremot kanske jag skulle undvika den extrastarka, antagligen onödigt.
 
  • Gilla
backstuguson
  • Laddar…
Intressant tråd, skulle nämligen behöva göra exakt likadant, av i princip samma anledning.
Men har alltid varit i tron att man skulle vara tvungen att ta bort bef gräsmatta....eller rättare sagt mossmatta...:)
 
  • Gilla
axxa
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Intressant tråd, skulle nämligen behöva göra exakt likadant, av i princip samma anledning.
Men har alltid varit i tron att man skulle vara tvungen att ta bort bef gräsmatta....eller rättare sagt mossmatta...:)
Den nya gräsmattan kommer ju säkert att sätta sig en del de första året när den gamla multnar så riktigt lika perfekt kanske inte resultatet blir. Sen är ju inte markduken gratis heller, och kanske behövs lite mer fyllnadsjord. Åtminstone 5cm skulle jag gissa på att man vill ha?
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Jag kan lägga ut min 10cm på högsta punkten och skulle behöva plana ut säkert 30-50cm där det sjunkit som mest.
Visst är det väl bättre ju mer man kan lägga på?
Jag har bara ca 80 - 100kvm gräs....
 
BirgitS
Är det inte stor risk för att det återigen blir en ojämn gräsmatta när gräs och ogräs förmultnar under pappen/väven under nästa sommar?
Där det idag finns mycket gräs/ogräs kommer det att sjunka mer än i de områden där det växt dåligt.

A axxa skrev:
Hur många cm jord växer maskrosor igenom?
Det beror på hur kraftig roten är, en kort smal rot innehåller inte mycket energi och därmed kan den inte växa uppåt mer än någon cm, medan en rot som är 20 cm lång och några cm bred kan ju växa väldigt mycket innan all den energin är slut.

A axxa skrev:
Den behöver bli allt från några centimeter högre i ena änden
Nytt gräs kan ju inte växa till sig om det bara är några cm jord ovanpå pappen.

H hapazard skrev:
Jag skulle nog också satsa på att så gräset redan nu i höst så snart som möjligt
Det kan vara vanskligt att så gräs i slutet av september i Stockholm för om oktober blir kall (5-10 grader) kommer det att gro och växa dåligt.
 
  • Gilla
Snappahaneklanen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte stor risk för att det återigen blir en ojämn gräsmatta när gräs och ogräs förmultnar under pappen/väven under nästa sommar?
Där det idag finns mycket gräs/ogräs kommer det att sjunka mer än i de områden där det växt dåligt.
växa dåligt.
Säkert, men det kan inte röra sig om mer än några cm.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara vanskligt att så gräs i slutet av september i Stockholm för om oktober blir kall (5-10 grader) kommer det att gro och växa dåligt.
Visst, har man otur så. Men då kan man ju bättre med toppdress och nytt frö till våren (då man kanske ändå vill jämna ut sättningar).Gräsfrö är ju inte det dyra i dessa projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KICKI80
  • Laddar…
P
När jag läser detta så far mina tankar till en liten film jag såg på instagram igår.. sök på monster green lawn så får ni se hur jänkarna löst detta :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.