Hej!
Vad ska man köpa för gräsklippare?
Mulktklipp eller vanlig?
Med uppsamlare eller utan?

Någon som känner till en bra butik på nätet som säljer gräsklippare?
 
På prisjakt hittar du gräsklippare, men om de är bra eller billiga vet jag inget om!
Det jag dock vet ngt om är min, och min fars gräsklippare. Vi har varsin Toro, med uppsamlare, och kan oxå användas som multiklipp. Jag kör varannan gång ungefär.

Toros drivning är helt fantastisk, helt styrd av hur mycket du trycker på handtaget. Snabbt kan den gå om man vill, annars går den i exakt det tempo du bestämmer. När du stannar stannar maskinen. Kostar runt 5000 kr.
 
Köp något som inte kåpan över klippknivarna rostar sönder på efter nåt år. (Typ Klippo med aluminiumchassi).Motorerna är nog mer likvärdiga mellan olika märken....
 
Uppsamlare är bra om man behöver grönklippet till annat, om du bara har en gräsmatta och inget annat finns ingen anledning att samla upp gräsklippet.
 
"Annat": Gräsklipp är förnämligt gröngödsel särskilt om du har klöverväxter i "mattan" både gödslar och marktäcker mot ogräs i köksträdgården.
 
Var snäll mot dina grannar, köp en klippare med Honda-motor! Det är en otrolig skillnad i ljud. Sedan påstod handlaren där jagköpte min att Honda inte tål smällar mot kanter/sten på samma sätt som B&S, eftersom vevaxeln är klenare. Kanske något att fundera på om man har nyanlagd gräsmatta
 
Grop skrev:
Var snäll mot dina grannar, köp en klippare med Honda-motor! Det är en otrolig skillnad i ljud. Sedan påstod handlaren där jagköpte min att Honda inte tål smällar mot kanter/sten på samma sätt som B&S, eftersom vevaxeln är klenare. Kanske något att fundera på om man har nyanlagd gräsmatta

Jag har en Stiga 50S Rental och grannen har varait så avis att dom också köpt en...
...går tyst och fint!

Själv föredrar jag Multiclip då det finns annat att lägga tiden på än att gå å tömma uppsamlaren och ta om hand om det efteråt!
Finns ju dock fördelar med uppsamlare också men dom överväger inte enligt mig.
 
Idag klarar väl i princip alla med uppsamlare att oxå vara multiclip om man vill.
I Princip är det då en pris och funktionsfråga.
Själv är jag inte alla gånger nöjd med multiclip då det släpas med gräs under sommarens soliga dagar och man går barfota in och ut. Att enbart ha en multiclip kan ju vara dumt tex på hösten när man vill bli av med en massa löv, eller om man råkar glömma klippa på ett tag och gräset är högt. Jag tömmer hellre en behållare än räfsar!
 
Jag kan rekommendera Klippo. Köpte en Comet för 12-13 år sedan och har aldrig haft några problem trots lite bristfällig service. (Borde vara bättre på att byta olja, filter, knivar osv). Fördelen då var bredden (53 cm) då jag har ganska stor gräsmatta. Av samma anledning var det inte intressant med uppsamlare. Det tar inte så lång tid att gå efter med krattan de få gånger det behövs nu när jag har lite rutin på det. Vid dessa tillfällen blir det några skottkärror att köra bort så det känns som om tömmandet av uppsamlaren skulle ta mer tid och arbete.

I dag hade jag gärna tittat närmare på Klippo Pro 21 S GCV. Denna har Honda motor och skall vara tyst och ren. Nackdelen är kanske priset på ca 8600:-. Mer info på: http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27939&pid=56936
 
P-plats skrev:
Jag har en Stiga 50S Rental och grannen har varait så avis att dom också köpt en...
...går tyst och fint!

Själv föredrar jag Multiclip då det finns annat att lägga tiden på än att gå å tömma uppsamlaren och ta om hand om det efteråt!
Finns ju dock fördelar med uppsamlare också men dom överväger inte enligt mig.
Jag med, helnöjd. Möjligen skulle jag önska att maskinen gick lite fortare.
 
MathiasS skrev:
Jag med, helnöjd. Möjligen skulle jag önska att maskinen gick lite fortare.
HeHe... det tvistar jag och min sambo om! ;)
 
Kolla på jula, finns en klippare som "duger" dvs gör jobbet som den ska för 995kr.
 
Är det nån som köpt Julaklipparen och provat den?
Kan tänka mig att köpa den och sno motorn till mitt StigaPro chassie eftersom det verkar lögn att få tag i bra beg motorer billigt.
 
Köpte en förra året, fast den hade starkare motor, 4,5hk tror jag och den tuggar sig igenom allt!!
 
A
Jag rekommenderar Klippo. Finns både i proffsmodeller och konsumentmodeller. Dyrt, men bra, och håller hur länge som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.