Köpte en ny gräsklippare från Jula idag och på den står det att det ska fyllas upp med en olja som heter SAE 30 och då kom jag på att jag hade olja sedan tidigare som det stod något om "30" på. Det skulle kännas dumt om jag springer iväg och köper olja om jag redan har något likvärdigt på hyllan.

Har googlat frågan "SAE 30 vs 5w 30" och har kortfattat fått svaret att 5W 30 är samma sak fast bättre. Tankar kring detta?

Vad säger ni, är oljan på bilden samma sak eller något helt annorlunda, går den att använda till min gräsklippare? Jag kan inget om oljor men kanske ni vet mer? =)
 
  • Flaska med motorolja märkt "STARTA MOTOR OIL SYNT Longlife V 5W-30" på träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Jag skulle inte tveka. 30 är viskositet när motorn är varm, så det är ju samma. 5 är viskositet när det är kallt och kommer då flyta bättre än 30-oljan vilket är bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog använda mej av den sk raka 30 oljan som är rekomenderad dock inte vintertid men då ska den väl sova brukar bli bättre för oljeförbrukningen då
 
Har läst liknande trådar och fått intrycket att man kan anväda vilken 30 olja som helst, om man inte klipper gräs på vintern?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kolla i manualen om det ska vara mineral eller syntet. Den oljan du har borde fungera överallt en rak SAE 30 klarar plus lägre temperaturer. Oavsett så lätt det fungera, men lika bra att köra rätt olja om det skulle strula och det inte går på garantin.
 
I en gräsklippare så kan du sätta vad som så länge det är blött i princip.

Så häll du i det där du, klipp några gånger o så byter du olja, endel nya briggs har ingen plugg men det går att tippa maskinen och hälla ut det ur påfyllningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tack för råden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.