Hejsan!

Idag sattes vår nya golvvärme igång efter flera veckors väntetid…

Under väntetiden var ventilen märkt med pil i dem andra riktningen dvs avstängt (tror jag)…Dem andra två på bilden var av…

Jag tror att rörmokaren har helt enkelt glömt att vrida på den ventilen som är markerad med pil…
VVS-installation med kopplingar och rör, vit isolering, märkt med röd T, några rör klädda med skumisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag rätt? Ska jag vrida på den?

Rören som ska till golvet är inte ens ljumma….

/tibor
 
Av det lilla man ser på bilden så skulle jag säga att den normalt ska vara stängd.
När den är öppen så kortsluts framledningen med returledningen.
 
Komplex installation av värmesystem med pumpar, rör, ventiler och elektriska kablar mot isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en väldigt lustig golvvärmeshunt, så brukar de inte se ut.
Vilken modell är det på golvvärmeshunten?
Ser att det är en Thermotech (ser stämpling på schunten).

Är det enrörssystem eller tvårörsystem på radiatorkretsen?
 
T tiborric skrev:
[bild]
Det är ett enrörsystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en väldigt lustig golvvärmeshunt, så brukar de inte se ut.
Vilken modell är det på golvvärmeshunten?
Ser att det är en Thermotech (ser stämpling på schunten).

Är det enrörssystem eller tvårörsystem på radiatorkretsen?
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av Thermotech ES2 styrenhet med inställningsratt, inverterteknik, QR-kod, tillverkad i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är ett enrörssystem så var de två ventilerna nere vid golvet samt ventilen mellan (den pilen pekar på) öppna samt de två övre stängda när golvvärmeshunten saknades.

Nu när golvvärmeshunten är inkopplad så måste ventilen mellan rören (den pilen pekar på) vara stängd (den är öppen nu) och de andra fyra öppna. Gäller generellt om gv-shunten är omställbar en-/tvårörsystem, men din gv-shunt är tydligen inte det.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Ventilen mellan ska tydligen vara lite öppen om man tittar i manualen
[länk]
Hej!
Det betyder att allt står rätt till…

Kan du visa var i manualen det står att ventilen ska vara lite öppen?

Tack för hjälpen.
 
Nej, den ska inte vara fullt öppen, det är även egentligen fel typ av ventil.
Det måste vara en strypning på bypassen för att det ska kommer flöde upp till gv-shunten.
Om bypassen är fullt öppen så går allt flöde därigenom.

Uppe till höger finns en bild för ettrörssystem, i den står det "säkerställ bypass!".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, den ska inte vara fullt öppen, det är även egentligen fel typ av ventil.
Det måste vara en strypning på bypassen för att det ska kommer flöde upp till gv-shunten.
Om bypassen är fullt öppen så går allt flöde därigenom.

Jag förstår. Vad har jag för val?

Vad händer om jag stryper/stänger ventilen helt?

Varför måste det finnas ett visst flöde där?

/tibor

Uppe till höger finns en bild för ettrörssystem, i den står det "säkerställ bypass!".
 
T tiborric skrev:
Jag förstår. Vad har jag för val?

Vad händer om jag stryper/stänger ventilen helt?

Varför måste det finnas ett visst flöde där?

/tibor
Utan ombyggnad så får du strypa med ventilen som sitter.

Om du stänger bypassventilen helt så kommer allt flöde i aktuella slingan att gå genom gv-shunten.

När gv-slingorna inte behöver någon värme så kommer gv-shunten att strypa flöder i radiatorslingan, å då kommer alla radiatorer i den aktuella slingan att bli kalla.

Ca 30% av flödet i radiatorslingan ska gå genom varje radiator. Inkommande vattentemperatur blir lägre å lägre för varje radiator i slingan.
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Utan ombyggnad så får du strypa med ventilen som sitter.

Om du stänger bypassventilen helt så kommer allt flöde i aktuella slingan att gå genom gv-shunten.

När gv-slingorna inte behöver någon värme så kommer gv-shunten att strypa flöder i radiatorslingan, å då kommer alla radiatorer i den aktuella slingan att bli kalla.

Ca 30% av flödet i radiatorslingan ska gå genom varje radiator. Inkommande vattentemperatur blir lägre å lägre för varje radiator i slingan.
Tack!
Kan du visa vilken typ av ventil som ska sitta där?

/tibor
 
T tiborric skrev:
Tack!
Kan du visa vilken typ av ventil som ska sitta där?

/tibor
Och,
Kan jag strypa delvis/inte helt med den nuvarande ventilen eller är den av ”på/av” typen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.