Jag funderar fram och tillbaka hur jag skall göra när jag renoverar ovanvåningen i vårt 40-talshus.
Bjälklaget består av 4x8" bjälkar (C/C 650). Huruvida dessa spänner över hela husets bredd eller är delade på mitten är oklart. I mitten är de i alla fall upplagda varvid spännvidden blir 7,5/2 meter.

Bjälklaget kommer att rivas ur, dvs den knarrande furusponten blir kaminmat och spånfyllningen ersätts med isolering.
Bäst skulle det kännas att lägga fördelningsplåtar i glespanel på bjälkarna. Detta för att kunna lägga fram och retur paralellt.
När jag läser anvisningar om detta förläggningssätt står det att man skall lägga spånskiva innan parketten. Jag tycker att detta är på tok för mycket isolerande material ovan slingorna. Blir det verkligen svajigt med flytande 14 mm parkett på detta?

Om jag istället tvingas lägga spårad spånskiva (blir det så mycket styvare?) skulle jag vilja ha en riktigt tunn parkett. Är Kährs Viva lämplig? Blir detta en bättre lösning?

Andra idéer mottages med tacksamhet. Jag vet att det finns bjälklagsplåtar, men jag förmodar att dessa faller bort pga att golvbjälkarna inte håller standardmått.

Mvh

David
 
Mitt Tips är att kontakta Purmo alt Uponor så berättar de och räknar ut vad du behöver, tillsammans med läggningsritningar.
 
Ett alternativ som jag gjorde är att gå upp i dimensionen på glespanelen (det blev de gamla golvplanken på 38 x 70) och sedan lim/skruva en 10 eller 12mm spånskiva på det. Detta blev väldigt bra tycker jag, samt att jag fick ett bra golv att gå på innan parkettgolvet (i mitt fall ett hellimmat) kom på.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag skulle göra som jag själv gjort:

Rensa bjälklaget men gör för bövelen inte kaninmat av det spontade undergolvet. Antagligen toppen kvalitet på virket - jag har använt det jag lyft upp under tio års tids....

Lägg i en bjälke till mellan befintliga.

Slå på plank på sidan av befintliga bjälkar för att kompensera för att dom säckar på mitten.

Isolera

Lägg glespanel 22x120 + plåtar och slang.

På detta kan du lägga vilken parkett eller laminat du vill.
 
Vad är det för dimension på furusponten?

Jag använde mitt gamla golv som glespanel. Slangen ligger perfekt i spåret, noten eller vad heter det?

Skulle tro att mitt golv var ca 35mm tjockt
 
...tips från coachen: lägg i en extra bjälke så är det förberett för den stackare som i ett senare skede vill lägga klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.