Hej alla och Glad Påsk!

Vi har nyligen byggt ut golvvärmen i vårt hus. Detta har givit oss problem med vår bergvärmepump IVT PremiumLine HQ E17. Den larmar flera gånger i veckan "Hög temperaturskillnad köldbärare E21".

Teknikern från IVTs distributör bytte cirkulationspumpen i värmepumpen utan att det hjälpte.

Grävfirman har varit där och ockulärbesiktigat marken för att se om det eventuellt kan ha uppkommit skador på utomhuskretsen. Det tror vi är osannolikt.

Den nya golvvärmen täcker en stor golvyta (140kvm) och körs genom två fördelarskåp. Jag länkar specen från LK min rörmokare använt:
Foto på shunten: https://drive.google.com/file/d/1XtO_lbvJt6KCxB_YAHz81AplxVuNgmff/view?usp=share_link
Materialspec: https://drive.google.com/file/d/1Wvm89M6cJY9f8BL4B66CAs0ZVlK3fOVB/view?usp=sharing
Golvvärmeberäkning: https://drive.google.com/file/d/1-QEPUNdjntTlZK52M-zpTE0z-2cnHyxV/view?usp=sharing
Golvvärmeritning: https://drive.google.com/file/d/11ODF1Pehmi4m5oB-qJLEfy354sj05d7R/view?usp=sharing

Vi tror att orsaken till larmet "Hög temperaturskillnad köldbärare E21" har att göra med utbyggnaden av golvvärmen. Håller ni med om det?

Förutom nya golvvärmen finns även radiatorer i de flesta rum samt gammal golvvärme. Den gamla golvvärmen sitter med slingor i entrén och i ett badrum på övervåningen. Dessa vill vi fortsätta använda och har påkopplade. (Länkar foto på hur det ser ut nere i källaren: https://drive.google.com/file/d/1tKOoysJ3SHBoNaDFpO_EPPqdyo4h6BuC/view?usp=share_link)

Hur rekommenderar ni vi går vidare för att felsöka för att undvika att bergvärmepumpen larmar? Och ifall vi har rätt att problemet är den nya golvvärmen, också få hjälp att justera in den nya golvvärmen för att undvika problemet framåt?

Stort tack på förhand!
 
Nissens
K Kird3rf skrev:
Hej alla och Glad Påsk!

Vi har nyligen byggt ut golvvärmen i vårt hus. Detta har givit oss problem med vår bergvärmepump IVT PremiumLine HQ E17. Den larmar flera gånger i veckan "Hög temperaturskillnad köldbärare E21".

Teknikern från IVTs distributör bytte cirkulationspumpen i värmepumpen utan att det hjälpte.

Grävfirman har varit där och ockulärbesiktigat marken för att se om det eventuellt kan ha uppkommit skador på utomhuskretsen. Det tror vi är osannolikt.

Den nya golvvärmen täcker en stor golvyta (140kvm) och körs genom två fördelarskåp. Jag länkar specen från LK min rörmokare använt:
Foto på shunten: [länk]
Materialspec: [länk]
Golvvärmeberäkning: [länk]
Golvvärmeritning: [länk]

Vi tror att orsaken till larmet "Hög temperaturskillnad köldbärare E21" har att göra med utbyggnaden av golvvärmen. Håller ni med om det?

Förutom nya golvvärmen finns även radiatorer i de flesta rum samt gammal golvvärme. Den gamla golvvärmen sitter med slingor i entrén och i ett badrum på övervåningen. Dessa vill vi fortsätta använda och har påkopplade. (Länkar foto på hur det ser ut nere i källaren: [länk])

Hur rekommenderar ni vi går vidare för att felsöka för att undvika att bergvärmepumpen larmar? Och ifall vi har rätt att problemet är den nya golvvärmen, också få hjälp att justera in den nya golvvärmen för att undvika problemet framåt?

Stort tack på förhand!
Tycker inte 140kvm låter oroande mycket, jag har ca 100kvm golvvärme +70kvm med radiatorer. Har aldrig varit något problem i snart 20 år.
 
Nej. Håller inte med då golvvärmen går på värmebärarsidan å ni har fått larm på köldbärarsidan.
 
Har ni tömt filtret på köldbäraren?
Och sen kontrollerat grundtrycket i slingan?

Ingen ventil som är avstängd?
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Tack anders07 och övriga - bra frågor.

Min bergvärmepumpstekniker måste väl kollat alla dina frågor innan han tipsade mig att prata med grävaren? Ska man be en annan bergvärmefirma att komma och titta? Vem kan tipsa om en sådan nära Stockholm?
 
H
Mäter givarna på köldbäraren rätt? (In / ut)
 
Fråga 1. Vad får du för temperatur in/ut på köldbärare?

Fråga 2. Hur snabbt går köldbärarpumpen?
 
C Cerb skrev:
Fråga 1. Vad får du för temperatur in/ut på köldbärare?

Fråga 2. Hur snabbt går köldbärarpumpen?
1) när den går typ +5 och -2.

2) vet inte - vilket mätetal motsvarar hastighet? Bifogar en menyvy
 
  • Digital display på värmesystem, visar temperaturer och status för värmepump och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H H-Thomasson skrev:
Mäter givarna på köldbäraren rätt? (In / ut)
Just detta minns jag vi mätte manuellt när teknikern var här.

Vad jag är osäker på är om vi faktiskt mätte grundtrycket i slingan när han var här. Det får bli nästa test när teknikern kan komma…
 
Imorse kom ett nytt larm när jag bytte från sommardrift (som jag haft ett dygn) till vinterdrift…

Det verkar inte komma larm under sommardrift men då blir elementen/golvvärmen lite för kalla?
 
  • Maskin med varningsmeddelande, hög temperaturskillnad, knappar, grön lysdiod, datum och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara flödes problem i det nya gv systemet (luft i systemet, pump fel inställt, injustering) som gör att din vp måste jobbar extra för att komma upp i önskat temperatur. Eller att borrhålet i för litet.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Kan vara flödes problem i det nya gv systemet (luft i systemet, pump fel inställt, injustering) som gör att din vp måste jobbar extra för att komma upp i önskat temperatur. Eller att borrhålet i för litet.
Hej! Just min oro! Vem (vilken typ av firma) kan hjälpa mig analysera och finjustera detta?

Borrhålet är typ 2x 250m enligt tidigare ägaren. Låter det för lite?

Kan det också vara pannans kapacitet som är för låg?
 
Hetgas är högt. 70c för att får framlednings temp av 35c med rumstemperatur 16c. Skulle gissa flöde
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Med tanke på det stora deltat på köldbäraren så verkar ju köldbärarpumpen gå alldeles för långsamt.
 
K Kird3rf skrev:
Hej! Just min oro! Vem (vilken typ av firma) kan hjälpa mig analysera och finjustera detta?

Borrhålet är typ 2x 250m enligt tidigare ägaren. Låter det för lite?

Kan det också vara pannans kapacitet som är för låg?
2 x 250 är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.