Någon som har förslag på en ny golvbrunn ? Det är i pannrummet i källaren golvet ska kaklas.
 
  • Gammal golvbrunn i upprivet betonggolv med synliga rör och verktyg, i behov av ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna,
största ”problemet” blir att ansluta till dina gamla rör.
 
  • Ny Purus golvvbrunn Oden 75 med sidoutlopp visas, relevant för anslutning till gamla rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att jag har liknade kvalitet på mina plaströr som sitter anslutna till gjutjärnsbrunnar. Är den där ljusgrå plasten den beryktade äggskalskvaliteten?
 
Hej ser att ämnet är gammalt men jag sitter i liknande sits och har en fråga. På bilden kan man se att själva avloppsröret är ingjutet i betong, hur i helvete ska man klara gräva ut tillräckligt mycket av plaströret så man kan koppla på sig utan att knäcka det? Går väl knappast köra med bilmaskin, röret knäcker jo ganska lätt....:mad:
 
Men på bilden har uppenbarligen TS lyckats blottlägga en hel del plaströr utan att det gått sönder. Som det ser ut på bilden i alla fall.
 
O Olf Oggler skrev:
Men på bilden har uppenbarligen TS lyckats blottlägga en hel del plaströr utan att det gått sönder. Som det ser ut på bilden i alla fall.
Ja exakt, frågan är hur han har gått tillväga! jag har inte lyckats än...
 
Jag tror alltså att jag har samma plastkvalitet i mina rör som på bilden. Men jag har själv inte försökt att bila fram något rör. En hantverkare har bytt en brunn. han lyckades uppenbarligen få fram tillräcklig sträcka friskt plaströr för att kunna skarva på en ny golvbrunn.

Allt hänger väl på hur kvaiteten är i plasten. Om den är som dagens plaströr så är det väl bar att bila på. Men enligt vad jag har hört ryktesvägen så ska den där plasten på bilden vara väldigt sprickbenägen. Detta kanske du kan bekräfta eller dementera. Eller vad menar du med att du inte har "lyckats"?
 
B bivven skrev:
Hej ser att ämnet är gammalt men jag sitter i liknande sits och har en fråga. På bilden kan man se att själva avloppsröret är ingjutet i betong, hur i helvete ska man klara gräva ut tillräckligt mycket av plaströret så man kan koppla på sig utan att knäcka det? Går väl knappast köra med bilmaskin, röret knäcker jo ganska lätt....:mad:
Jag bilade först bort flytspacklet så jag kom ner till betongen sen borrade jag runt golvbrunnen (inte vid röret) ner till sanden med betongborr 4 skär jag hade 15 mm borr sen bilade jag emellan hålen. Sen gjorde jag samma sak vid röret borrade en bit ifrån och bilade försiktig mellan hålen närmast röret knackade jag bort för hand, röret är helt :)
 
Hur länge håller sådana där rör tro? Mina är från 1972. Kan man chansa och byta ut gjutjärnsbrunnarna och sedan lägga ett relativt påkostat golv uppe på(klinkers). Eller ska man göra sig omaket och byta så mkt rör man kan när man ändå är i farten? Det låter jädrans bökigt och onödigt och börja byta ut avloppsrören om de gamla kanske ändå håller 20-30 år till.
 
I mellanbjälklag och utrymmen som ska förses med tätskikt hade jag försökt att byta rören
 
Jag kan och ena sidan hålla med om att det är klokt att byta. Men och andra sidan finns det väl egentligen inget som säger att de inte skulle kunna hålla ganska länge.

I mitt fall är det frågan om en oisolerad platta i källare. Jag vet inte hur mycket till tätskikt man gör på en sådan platta. Kanske är det inte så big deal att byta rören vid behov i framtiden även om man lagt in ett golv. Det gäller väl att ha planen klar för sig. Spara extra material för att komplettera golvet i efterhand. Eller acceptera att man får lägga om hela golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.