Huset är från -58 och ska börja fixa till det gamla pannrummet.
Ska göra hela rummet våtrumms klassat men funderar över våran golvbrunn.
Måste jag bila ut denna eller kan man lägga en förhöjnings ring
ImageUploadedByByggahus.se1379182584.082317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Krilleman
Ska du ha rummet klassat så finns det inget val. Byt!

Men oavsett skulle jag självklart byta brunnen. Fram med bilmaskinen
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Okey är det rot brunnar som gäller, å finns det fler även purus rot?
 
Krilleman
Nej rot-brunn är inget krav bara för du ska byta brunn. Det som avgör är ju hur långt ner anslutningsröret på avloppet ligger under plattans ovankant.

Det sur ut att funka fin fin med en helt vanlig Purus Oden eller liknade.

ROT-brunna med lägre bygghöjd är bra i lägenheter då man inte vill bila ner till grannen. Det problemet har ju inte du! ;)
 
Jag funderar vidare om man ska såga först där man tror röret går åt....
Eller börja bila med en gång...
 
wrang skrev:
Huset är från -58 och ska börja fixa till det gamla pannrummet.
Ska göra hela rummet våtrumms klassat men funderar över våran golvbrunn.
Måste jag bila ut denna eller kan man lägga en förhöjnings ring. ...
Hur funkar det egentligen att våtrumsklassa nåt på en platta från -58? Den plattan lär väl vara oisolerad så det är väl inte aktuellt med tätskikt på golvet, mer än lite kring golvbrunnen. Vad är då vitsen med att bila upp och byta brunnen, om brunnen ser frisk ut?
 
Krilleman
wrang skrev:
Jag funderar vidare om man ska såga först där man tror röret går åt....
Eller börja bila med en gång...
Rörets riktning på anslutningen:
Image222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bila försiktigt där! Du behöver frilägga röret, kapa med tigersåg och ansluta en korrekt koppling beroende på vilken dimension du har på röret.

Roundup skrev:
Hur funkar det egentligen att våtrumsklassa nåt på en platta från -58? Den plattan lär väl vara oisolerad så det är väl inte aktuellt med tätskikt på golvet, mer än lite kring golvbrunnen. Vad är då vitsen med att bila upp och byta brunnen, om brunnen ser frisk ut?
Varför renoverar man? För att det ska se lite snyggare ut. Våtrumsklassningen kontra plattans beskaffenhet för fukt är väl värt att tänka över. Vad ska rummet användas till mer specifikt för denna klassning?

I mitt pannrum satt precis samma brunn som TS men ser numera ut som på bilden, ny färg på pannrumsgolvet är allt som fattas. Det blev en rostfri variant med rostfri sil då jag har en hel del tunglyft som kräver mer stryktålighet än plast hos mig. Det blev såhär:

P9140218.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
Ett alternativ till byte kan vara remaljering. Fast eftersom det inte finns något fint klinker att spara hade jag bilat bort och bytt brunnen.
 
Krilleman
pelpet skrev:
Ett alternativ till byte kan vara remaljering. Fast eftersom det inte finns något fint klinker att spara hade jag bilat bort och bytt brunnen.
Vad kostar detta för en brunn kontra: en ny brunn + anslutningskoppling + bilsmaskin

?

Jag skull fortfarande säga att ett byte är på sin plats. TS har ju brunnen i ett pannrum. Och om man nu ska ha brunnen för ett våtutrymme, hur löser remaljering klämrings-problematiken? Jag läser mig till "renochtät" men vad är det igentligen? Hur löser företaget olika höjder som kan bli när man renoverar lägenheter? Byter man inte hela avloppet samtidigt som brunnen? Jag tolkar detta som lite "plåster på cancer" i höghus för att köpa sig några år innan fullständig renovering!

Blev visst lite OT, sorry för det!
 
Redigerat:
Jag tycker mig ha läst på bolagets sida att det handlar om några tusenlappar för remaljering.

Som jag förstått det är remaljering bäst när man har golvbrunnar som är gamla men inte vill ändra på ytskikten eller riva i golven. Om man i huvudsak gör jobbet själv så blir det nog billigare att hyra en bilmaskin och byta avloppet.

När det gäller våtrumsklassningen håller jag med roundup. Skippa tätskiktet eftersom det handlar om oisolerad platta med fuktvandring åt båda håll. Då behöver man ingen klämring och då funkar remaljering. Byter man brunnen så borde det räcka med tätskikt runt brunnen.
 
Redigerat:
Fundera bara på om det är värt att göra om ett rum, där kvarvarande livslängden på brunnen är mkt kortare än resten av rummet.

Det kanske blir den som tvingar dig göra om rummet igen om mkt kortare tid än du tänkt dig.

En gjutjärnsbrunn från -58 är ett osäkert kort. Kan hålla länge till, eller tills imorgon. Jag skulle även tittat på avloppet, och om även det är original bytt delen som går under där du skall renovera.
 
Redigerat:
Finns det ingen isolering så kommer jag efter rekommendationer att inte ha tätskikt på golvet.


Lägger in en bild från original bygglov.
ImageUploadedByByggahus.se1379249585.307387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer fakta ang rummet:
Rummet kommer användas till odling utav koraller. -3000liter vatten volym.

Skulle vilja ha rullbart tätskickt på väggar för att stoppa ev salt dra in i betongväggarna.
Bra ventilation blir det.
Så kakel på väggarna ev klinkers på golvet..
Komplettera mer mer info när jag lättare kan se alla inlägg än i mobilen.
 
Redigerat:
Ska du ha vatten stående i rummet konstant? Isåfall är det inte ett våtrum du bygger utan en pool. Jag skulle kolla upp rejält noga hur man gör det. Och direkt på betongen verkar tveksamt - jag skulle tro att hela betongen blir uppfuktad och du får massor med fuktvandring i betongen.
 
pelpet skrev:
Ska du ha vatten stående i rummet konstant? Isåfall är det inte ett våtrum du bygger utan en pool. Jag skulle kolla upp rejält noga hur man gör det. Och direkt på betongen verkar tveksamt - jag skulle tro att hela betongen blir uppfuktad och du får massor med fuktvandring i betongen.
Måste skratta lite, var säker otydlig ;)
men nej ingen pool utan i akvarium och plastbehållare.
Vill kunna spola av golv å ev väggar ibland
-----------

Men jag tror att det blir som ni tipsat om, bila ut den så har man den bytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.