Har ett frysskåp Electro Helios inköpt för fem månader sedan där sidoplåten ofta blir väldigt varm. Innan jag eventuellt reklamerar hos leverantören vill jag fråga här om det är ett fel som ska åtgärdas.
Oavsett om det är normalt eller onormalt önskar jag inte få sådan extra uppvärmning av köket under sommaren.
 
BirgitS
En frys fungerar genom att ta värme från insidan av frysen och lämna av den på utsidan. Så har frysar (och kylar) alltid fungerat. Enda skillnaden är nog att dina tidigare frysar har värmt upp baksidan i ställer för sidan av frysen.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi har ett Samsungskåp (kyl&frys) som väl snart har 10 år på nacken. Köpte det för att frysen var självavfrostande. Noterade också i början att sidan blev väldigt varm. Hade aldrig varit med om det förut. Men, nu har det som sagt fungerat i hyfsat många år utan andra "problem" än att det låter mkt. (Konstiga smällar och knak, samt att det brrrrar mkt i början av ngn fas. Vet att brrrret måste bero på att ngn rörslinga inte sitter fast ordentligt utan skaver emot ngt, för om man trycker lite i ena hörnet i överkant så tystnar det.) Så det är nog som Birgit skriver, nya vitvaror har blivit både bättre och sämre med ny teknik samt förmodligen tillverkningsrationaliserande lösningar.

Förtydligande: Sidan på vår kyl-/frys blir på ett ställe ibland så varm att man knappt kan hålla handen mot. Gissningsvis 45-50°C.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En frys fungerar genom att ta värme från insidan av frysen och lämna av den på utsidan. Så har frysar (och kylar) alltid fungerat. Enda skillnaden är nog att dina tidigare frysar har värmt upp baksidan i ställer för sidan av frysen.
Jag har kanske tidigare fått extra värme i köket från baksidan, utan att märka det.
 
Staffans2000
H Henri skrev:
Jag har kanske tidigare fått extra värme i köket från baksidan, utan att märka det.
Japp!
Och nu får du den från sidorna istället. Försök därför att ha sidorna så fria som möjligt, så luften kan cirkulera.
 
A
Läs manualen
Du kanske har den typen som skall stå fritt och detimte får finnas något inom 30cm från den sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.