Hej,
Jag har planer på få in lite värme i min friggebod, vilket skulle göra det trevligare att arbeta där.
Har precis bytt ut den gamla friggeboden mot en ny men då kabel ligger lite dumt till behöll jag den befintliga kabeln.

Kabeln är en 3x2,5mm2 + skärm och har en längd på ca 10-15m och utgår från befintlig central där den är säkrad med en 16A gängsäkring.

Som det ser ut idag har jag ju 3,6kW att tillgå men det hade varit trevlig att kunna köra två 2kW fläktar (för att få upp värmen fort då det är en vinterstuga friggeboden står intill) och samtidigt kunna jobba och använda några maskiner utan att behöva oroa sig för att säkringen inne i stugan ska lösa.

Skulle de kunna vara ett alternativ att göra på följande sätt?

Frigöra ytterliggare en gängsäkring i centralen i stugan (annan fas givetvis) och köra L1,L2,N och PE i skärmen (under förutsättning att även skärmen är 2,5 mm2)?
+
sätta en liten minicentral i friggeboden där man skulle kunna sätta ett gäng 10A dvärgar och sedan dra 1,5 mm2 till uttagen?

Mitt andra alternativ är att helt enkel behålla det som det är idag om inte någon annan har någon bra lösning som inte kräver att en ny kabel måste dras ut.
 
Om skärmen är 2,5mm2 och om kabeln är av en typ där det okej att använda skärmen för jord så blir det okej.

Kolla vad kabeln har för märkning och/eller ta bild(er) på kabeln och visa här så kan du få bättre tips.

Det låter som en bra idé med en undercentral med 10A-dvärgar. Ta givetvis med en jordfelsbrytare när du ändå sätter in en liten central!

Med 2*16A så kan du nyttja all ström med 10A-grupper om du har 4 dvärgar. Med jordfelsbrytare och huvudbrytare blir det en rad på en central som rymmer 12-13 moduler.

Om du med maskiner tänker på snickerigrejer så tänk på att för en "riktig" snickarverkstad så är det speciella regler för elen eftersom dammet från träsågande är rejält brandfarligt.

Tänk också på att ta tillräcklig IP-klassning, det som avgör är framförallt om det bildas kondens inne i friggeboden eller inte.

Det här är givetvis behörighetskrävande, om du tar ut en elektriker så kan han/hon säga mer exakt vad som behövs, men det kan såklart vara bra att ha lite koll i förväg så fråga gärna på här :)
 
  • Gilla
Norathgon
  • Laddar…
Får man ha en PEN som bara är 2,5 mm2, jag trodde i min enfald att minimiarean på PEN ledare var 10 mm2.
För ändrar man användningen av en elinstallation så gäller dagens krav på den ändrade delen. Och ändra från en fas till två fas samt sätta en cemtral ska ses som en omfattande ändring och inte som ett underhåll av det befintliga.
 
Nu var det inte tänkt som PEN. Här planeras att använda 2 trådar som faser, en som nolla, och skärmen (om den uppfyller 2,5 kvmm) som skyddsjord, alltså inte en kombinerad nolla och skyddsjord.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja givetvis är det behörighetskrävande. Men har tänkt att förbereda allt och bara lämna själva inkopplingen till en elektriker.

Jag misstänker att det är en EKKJ och då borde det ju inte vara några problem?

Funderar på att köpa en liten central typ denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Komplett-normcentral-44401/ , med den mindre med jorfelsbrytaren.

Tittade lite och hittade ingen beskrivning på inkoppling av 4p-jordfelsbrytare med endast L1,L2,N, men det ska väl fungera även om man inte kopplar in något på L3?

Nej någon snickeriverkstad är det inte och den är isolerad, så någon kondens bör det inte heller bli.
 
Du måste vara säker på vad det är för kabel för att kunna avgöra om skärmen kan användas. Men alla(?) kraftkablar är svarta och skärmen är en fläta runt om hela kabeln, ev med en platt kopparledare också. Din kabeln har alltså tre ledare plus denna skärm?

Det går utmärkt att köra endast två faser genom ett 4-polig JFB. Titta på kopplingsschemat bara så att testknappen blir inkopplad.

Till sist kan du få problem att hitta en elinstallatör som vill koppla in detta (eftersom de formellt inte går göra det), så om du verkligen tänkt så rekommederas att du tar kontakt med en elinstallatör i förväg och kommer överens.
 
Det är läge att kolla med elektrikern vad denne tycker är okej att jobba med, eller snarst om det kostar extra mycket arbetstid med vissa fabrikat på materialet. I andra trådar har det förresten påpekats att Clas Ohlson kör AEG på sina centraler, och det är ju åtminstone ett hyffsat "anrikt märke" eller vad man ska säga. De borde vara lite hårdare på kraven på vad de släpper ut på marknaden än vad Biltema är.

Som Bo är inne på så måste egentligen elektrikern göra allt jobb, inklusive att dra kablar (eller rör om det är infällda väggar), och därför måste du kolla med elektrikern vad som är okej i förväg.
 
Bo.Siltberg skrev:
(eftersom de formellt inte går göra det)
går -> får
 
Om det är en isolerad boda på 15kvm så röker säkert en 2kw:are.

Jag värmer mitt dåligt isolerade garage på 38kvm med en sån och det går bra ner till 15-20 minusgrader
 
Just ja, jag har glömt att tipsa om att det kan vara läge att installera en billig "överskottsbolaget"-luft-luft-värmepump istället för (eller ihop med) element!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.