Skall installera en fläktkåpa i ett nytt kök. Köket är inte placerat på samma ställe som det gamla köket, så jag har ingen frånluft att ansluta fläkten till. Fläkten kommer hänga på en yttervägg. Ovanför väggskåpen har vi en baldakin, så jag tänkte ta hål i ytterväggen strax under baldakinen, bakom fläktkåpan och ansluta fläkten den vägen. Vad blir enklast? Dra igenom ett 150mm spirorrör genom ytterväggen med ett galler på utsidan och en 90 graders böj precis innanför väggen så jag kan ansluta fläkten upp i spiroröret. Är det OK att dra spirot rakt genom väggen eller måste jag isolera röret?
Vad skall jag täta röret med mot insida vägg?
Några andra synpunkter?
 
:surprised: Stopp och belägg! Sådär brukar det inte vara tillåtet att göra. Kolla med din sotare innan du går vidare med planerna.
En bekant till mig hade samma dilemma. Han fick besked av sotaren att vägg-genomföring, yttervägg samt takfot isf måste brandskyddas. Kompisen tyckte det skulle bli fult så han satsade på en kolfilterfläkt istället. ;)
 
Hmm, fläkten är redan inköpt utan kolfilter! :-/
Fick rådet av köksförsäljaren att dra ut frånluften genom ytterväggen.
Får väl ta ett snack med sotaren om detta. Jag har inget emot att isolera röret, men att ge sig på takfoten verkar ju inget vidare!
Tack för din synpunkt...
 
Electrolux har ett kolfilter som man kan sätta på 125 mm evakueringsrör. Det ser ut som en "skorsten".
Artikelnummer: 391 43 30-01/8. :)
 
Det är nya regler numera för köksfläktar, sotaren har numera inte något tvång att "sota" evakueringsrör. Om de nya reglerna medger din lösning vet jag ej. Föreslår att du letar på nätet efter svaret, sotare har viss förmåga att stanna kvar i det gamla regelverket.
Jag hade kört din lösning dock med brandhärdig isolering det är ett måste, se bara till att du monterar en inspektionslucka för framtida rengöring.
 
Det verkar ju lovande!!!
Inspektionslucka lär inte behövas för fläktkåpan kommer vara monterad mellan väggskåpen. Kåpan är av aluminium och helt avtagbar. dvs när kåpan är borta kommer man åt hela anslutningen från fläktmotor till hålet genom väggen där spiroröret kommer igenom.
Skall forska vidare då vad de nya reglerna säger.
Tack ska du ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.