Hej!

Vi är en större familj, där alla gillar kolsyrat kallt vatten. Soda-stream osv. är bra, men hos oss går patronerna åt snabbt och även om vi har många så är det ofta slut. Därför har vi börjat fundera på en fast installation.

De vi hittat är ofta bra och smidiga, men priserna känns överdrivna. Jag förstår att det kan kosta en del, men jag vill verkligen hitta något som är prisvärt för oss.

7 pers, kylt och kolsyrat vatten, antingen i kran eller från tapp som man sätter i bänkskivan.

Någon som har skaffat något nyligen? Hur resonerade ni? Tips?
 
  • Två blankpolerade kranar för kolsyrat vatten, avsedda för bänkinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Också nyfiken på detta, så jag följer din tråd.
 
Verkar som de flesta sitter nöjda med sina soda stream :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nä, för nu är den jäkla patronen slut igen :D
 
Vad är priset på dom du kikat på och vad ingår i dessa?
 
Har sedan åtta år en Italiensk maskin, en tidigare version av Zerica U90, som hittills fungerat mycket bra. https://www.zerica.com/scheda-prodotto-zerica.php?M=85&SB=83&ID=15&LG=LEN Den är mera typ de kolsyremaskiner man kan se på restauranger med karbonator och kompressorkylning. Den Levererar kylt kolsyrat vatten och om man vill också kylt stilla vatten. Livsmedelsklassad kolsyra köper jag i femlitersflaska, byter ca två gånger/år (påstås att en full flaska ger 800-1200 liter kolsyrat vatten, jag har inte mätt). En stor fördel är att man bestämmer själv hur starkt kolsyrat man vill ha vattnet med reduceringsventil på flaskan.
Installationen gjorde jag själv, bedömer den som ganska enkel. Vet bara en firma idag som marknadsför maskinen i Sverige men de verkar inte vända sig till privatpersoner och jag har ingen aning om prisnivå. Maskinen på följande länk är en Zerica u90 https://www.escowa.se/produkt/office-sparkling Jag har sett pris för bara maskinen på 650 pund i England. Säljs också ibland på italienska ebay men verkar inte finnas någon som levererar till Sverige. Jag gav drygt 10 000:- för min med tillbehör (filter, reduceringsventil, tappkran, några kopplingar samt slang). Tillkom ca 1000:- för köpt femlitersflaska kolsyra, påfyllning kostar ca 600:-
Kolsyremaskin med tappkran bredvid en diskbänk och vanlig vattenkran, installation för kolsyrat vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zerica U90 kolsyremaskin under skåp bredvid kolsyraflaska och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hobbyjansson och 4 till
  • Laddar…
Tackar för riktigt bra information. Det är en sådan jag efterlyser, och ungefär i den prisklassen känns rimligt.
De jag sett hittills i Sverige, har varit komplicerade och tre gånger så dyra. Jag söker enkelhet och underhållsfrihet, till ett vettigt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.