Hej!

Jag har läst en del på forumet i olika delar och tycker att det finns en lucka att fylla.

I många olika forumsdelar pratar man om tätskikt, man pratar plastning, man pratar fönsterbleck m.m.
Det som är gemensamt med alla dessa är att de hadlar om fukt.

Fuktproblem i alla dess former är väl det som kostar husbyggare och husägare allra mest idag?

Tror att alla kunde tjäna på mer kunskap om vad fukt är och var den kommer ifrån.



/Torpalainen
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Hejsan Torpalainen,

Tack för förslaget! Hålller med dig helt att fukt är det värsta problemet vi har som husägare. Alltid detta återkommande fuktproblem. Antigen kommer den underfrån, från sidorna, eller så håller inte huset tätt eller år huset för tätt. Eller så kan det vara rördragning eller avlopp som är dåligt utförda eller börjar bli gamla. Det kan vara tätskikt på badrum i toaletter, under golvet i tvättstugan. Kan vara hur taket ska vara uppbyggt samt hur ventilation och cirkulation fungerar. (Alla dessa ligger nästan i var sitt separat underforum)
Jag gillar din ide, men vet inte hur vi ska kunna göra den till verklighet då forumet är uppbyggt som det är. Grupperat efter område. Tex avlop, mark och grund, tak, badrum osv.
En "Fuktprpoblem"-del av forumet hade tangerat så många olika forumdelar att jag tror det blivit svårt att hålla isär ämnena, det hade blivit mycket dubbelarbete för främst användarna men även för oss moderatorer (Flytta och dela trådar).

Jag säger inte nej, bara att det är svårt. Har du (eller någon annan) något förslag på en bra lösning? Jag håller helt med i grundfrågan (Själv drabbad) fuktproblem är nog husägares största problem idag.

Det jag också har märkt är att vissa frågor, vissa komplexa frågor ofta är återkommande, Tex hur man ska göra en riskkonsturktion i källare med betonggolv till en icke riskkonstruktion. Här kanske det skulle kunna vara med bed klistrade inlägg som innehåller bra info.

Mvh

Stefan, Moderator
 
Mikael_L
Jag har planer på att starta en stor fukt-tråd i byggfysik-forumet.
Det har bara inte blivit av än.

Den forumsdelen tycker jag är en bra plats för allmänt hållna diskussioner och resonemang om t.ex fuktens natur.
 
Tror det är en bra idé. Där kan de fukt-teoretiska perspektiven föras.

Mvh: Torpalainen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.