Hej

Jag kommer att flytta in i en hyresrätt med ett badrum som är kaklat halva vägen upp till taket, resten är målat med någon våtrumsfärg. Saken är den att det har suttit där väldigt länge och fogmassan som från början var vit är numera skiftande svart-grå, färgen på väggen har också sett sina bästa dagar.

Min tanke vara att man kanske skulle kunna skrapa ur den gamla fogen och lägga ny fog, kaklet är vitt och kanske finns det något polermedel eller liknande man kan använda där för att få upp glansen igen... kanske skulle man kunna måla med en ny våtrumsfärg också?

Är det någon som skulle kunna ge lite tips på vad man skulle kunna göra utan att plöja ner för mycket pengar på badrummet, det är ju trots allt en hyresrätt...

/Oskar
 
Vanlig fönsterputs fungerar finfint för att få glänsande kakel. Använd vanlig badrumsspray innan för att få bort kalkrester mm. Vi gjorde detta i vår lght där kaklet suttit sedan 60-talet, nästan som nytt.
 
Det går att kratsa ur fogarna och foga om. Man ska dock vara försiktig så man inte punkterar tätskiktet.

Plattorna är också sköra. Det är lätt att slinta med exvis en kniv och slå ur en flisa ur ytskiktet.

Jag körde med kniv men det sliter ju rätt rejält på eggen. Jag tror att det finns en fogkrats i exvis Höganäsbutikerna.


 
Jag har ett speciellt verktyg som man skrapar ur fogmassan med, så det borde inte bli ngt problem tror jag.

Någon som vet hur man använder våtrumsfärg ? något speciellt man ska tänka på eller så. Kanske går det att måla direkt över den gamla färgen ?

Vore ju klart snyggt att ha liknande färg på väggen och fogmassan, nån som har provat?.

/Oskar
 
Ang våtrumsfärg: Fråga säljaren vad som gäller. Det kan krävas viss förbehandling av något slag (målartvätt eller lätt slipning el. dyl)

Snyggt med samma färg - ja, sålänge det är vitt. ;D
Har lite svårt att tänka mej gula väggar och gul fog... eller rött, grönt, blått, svart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.