Jag håller på att titta runt på nätet efter en ny flisbrännare.
Jag har kollat på Sonnys,Swebo,Veto,Nymo,Reka och Gotfire
Är det nån här som har erfarenhet av dessa,kvalitet och priser.
 
_ap_
Vet en som kör med en gotfire och han är kanon nöjd, han kommer säkert själv med lite info..
Ett måste är väl att den har "elstart", i övrigt är det nog bra kvalite på dom flesta av nämda brännare, är nog mer användarvänlighet och smak som avgör..
Finns veto med eltändning?
 
Veto har underhållsfyr iaf ,precis som min nuvarande.
En annan funktion jag vill ha är reverserande gång.
Som det är nu så kommer nåt i kläm så bara står det och kuggar över och det sliter hårt på grejerna.
Fick byta vinkelväxel förra vintern då det hade stått så i flera timmar.
 
Jag har en Nymo 250 som jag har använt i 2 år och den har fungerat felfritt, enda nackdelen är att det kan läcka ut lite rök vid uppstart.
 
Stämmer bra. Är helnöjd med min Gotfire som bara tuffar på bekymmerslöst. Jag har tidigare Arimax som liknar Veto både till utseende och funktion. Den var jag däremot inte alls nöjd med av flera skäl; ingen eltändning, extremt kort skruv i std-utförande, horisontal skruv, svårt att rengöra lufthål i rostret, ingen keramik m.m.

Har kollat upp Reka, dock inte live, men deras grejor är intressanta. Hade jag valt Reka så skulle jag ha tagit panna och allt av dem. Bara en sån sak som att de har rörligt roster på deras minsta modeller (tror det var 20kW)!! Det bör teoretiskt innebära att du kan elda det mesta som brinner, och som går att transportera i skruven, utan att behöva raka ut aska stup i kvarten - troligen även stycketorv :)

Nåja, hur som haver så är de här uppräknade modellerna dock bara i barnstadiet jämfört med andra rolls-roycemodeller från Österrike. Men det är ett kapitel för sig ;-)
 
Hemek och Pipewelder:Vad fick ni ge för brännarna?Lätt att få tag på reservdelar?Även om några år(fast sånt vet man aldrig)
Har de reverserande gång?

Vad har de för grejer i Österrike?
 
Jag betalade 11800kr för min Nymobrännare för två år sedan, men då hade jag egen matningsanordning. Fotocell och tändelement finns att köpa av vilken elaffär som helst, de två eldfasta stenarna är av standard storlek. Rostren är tillverkade av högtemperaturbeständig syrafast-plåt som går att tillverka själv om brännartillverkaren skulle försvinna. Jag tror att det är Ståhls plåt som tillverkar Nymobrännaren
 
Kloge skrev:
Hemek och Pipewelder:Vad fick ni ge för brännarna?Lätt att få tag på reservdelar?Även om några år(fast sånt vet man aldrig)
Har de reverserande gång?

Vad har de för grejer i Österrike?
31 tusen + m för 40kW vill jag minnas att det var. Reservdelar finns säkert att få tag i så det är jag inte orolig för. Det där med reverserande skruv behövs väl inte om du har schysst kvalitét på flis ;-) Minns faktiskt inte om Gotfiren har det..har aldrig haft nå problem med sånt hittills.

Österrike....där finns ett flertal tillverkare som gör eldningsssystem för flis och pellets. Troligen har de ett helt annat system där med bidrag för biobränslepannor än vad vi har i sverige, alternativt så har elen historiskt sett alltid varit dyr vilket har resulterat i att man tagit fram moderna effektiva pannor/system. Jag törs nog påstå att inget företag i norden har pannor med så avancerad teknik och utrustning som Österrikarna har för villor. De har sett till att pannorna är högst automatiserade med bra övervakning, ungefär som 'värstingpannorna' hos oss är idag. Dessutom är de snygga också vilket är trevligt och systemen är kompletta dvs de kan leverera både panna och diverse matningsgrejor från externt förråd. Givetvis kostar det en slant men panntillverkarna i norden tar också bra betalt.

Med allt stigande bränslepriser kommer vi säkert också dit, det är bara en fråga om när marknaden är mogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.