Hej, ska byta fasad på garaget nu i sommar då den gamla är på väg att ge upp (från 1975), nu sitter det bara panel ner till ca 7-10cm från marken och det finns rötskador i nedrekanten på en del. Hur undviker jag lättast det i framtiden?, tänkte sätta dit droppbleck i nedrekant så regnet inte studsar upp från gruset upp till panelen men velar litegranna.

Panelen ska stå rakt upp och har måtten 2.5-2.7m runt garaget, finns inte den längden på brädgården så hur kan jag skarva på bästa sätt så jag sparar lite på detta för där jag har varit och kikat finns det bara 4.5m längder som minsta längd just nu, blir ju rejält med spill med dom längderna om man ska kasta den delen som blir för kort då man kapar.
Hälsningar Johan Lidman
 
  • Vit, sliten trävägg ovanför en grusgrund med synlig vittring och avflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade samma problem med längder. Av rationella skäl kapade vi längderna till rätt längd och sparade spillbitarna för ev framtida projekt.
’Blev mest rationellt. ’Allt för att spara arbetstid. Ja det blev lite dyrare jämfört med att skarva men det var underordnat för oss.
 
Om längsta brädorna är 2.70 så får du ut 2st på 1st 5.40. Minus ett par mm i klingbredden vid kap då.
 
En tanke. Om brädorna bara är dåliga nertill så kan du få ut längre liv på dom om du kapar det rötskadade och sätter en offerbräda och ett bleck. Då sparar du både tid och pengar.
 
Man kan skarva genom att snedsåga ändorna i 45 grader så vatten inte rinner in i skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.