Hej,
Jag fick idag en ny Electrolux spishäll levererad som inte fungerar som den ska.
Eftersom jag inte kan någonting om el hoppas jag att någon här kan hjälpa mig med en förklaring så att jag kan vända mig till rätt ställe: antingen reklamera spisen eller elinstallationen.
Lite mer information: I samband med köksrenoveringen flyttades spis-elkabeln (400v och trefas - tre proppar) till annat ställe och försågs med perilexuttag (av behörig installatör). Arbetet avslutades för några veckor sen och jag kunde inte testa om uttaget funkade eftersom spisen hade gått sönder.
Nu levererades den nya och ugnen funkar. Men när jag försöker slå på de högra plattorna händer ingenting, slår jag på de vänstra, lyser temperaturindikationslampan upp, men ingenting mer händer.
Jag har kollat alla säkringar och testat om perilexen verkligen sitter fast i uttaget. Finns det något mer jag kan försöka?
Låter det mer som om det är fel på spisen eller på faserna?
Tacksam för hjälp!
 
Du skall först reklamera elinstallationen.
Hällen, hade den kabel?
Är det en ny installation, eller koppla man från tidigare kopplingsdosa, som oftast saknar nolla.
 
BirgitS
Har spisen en klocka?
I så fall brukar man behöva ställa den allra först.

Kollat manualen om det är något annat som behöver göras?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för svar.
Den gamla spisen var fast installerad. Vid renoveringen flyttades den gamla kabeln till nytt ställe och perilexuttaget installerades (då är det ingen ny installation, eller?).
Den nya hällen levererades med perilex. Så här ser det ut:
Perilexuttag på vägg bredvid en perilexkontakt på ett trägolv, nära vit kabelkanal och vägglister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att det kan saknas nolla, skulle det betyda att elektrikern måste göra om hela den där kabeldragningen?
Kan du försöka förklara för mig som inte kan mycket om el hur avsaknaden av nollan kan leda till att lampan delvis fungerar, men plattorna inte alls?
 
A
Är alla säkringarna på plats i centralen , och hela
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har spisen en klocka?
I så fall brukar man behöva ställa den allra först.

Kollat manualen om det är något annat som behöver göras?
Har jag. Man ska sätta på ugnen i en timme, mer står inte där. Det har jag gjort, hjälpte inte.
Ingen klocka, är en basmodell.
 
electroluxaren skrev:
Är alla säkringarna på plats i centralen , och hela
Ser det ut som. Det är de mellersta tre. Nio vita och svarta cirkulära eluttag på en panel, etiketterad med 'TV', mellersta tre i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Buke skrev:
Tack för svar.
Den gamla spisen var fast installerad. Vid renoveringen flyttades den gamla kabeln till nytt ställe och perilexuttaget installerades (då är det ingen ny installation, eller?).
Den nya hällen levererades med perilex. Så här ser det ut:
[bild]
Att det kan saknas nolla, skulle det betyda att elektrikern måste göra om hela den där kabeldragningen?
Kan du försöka förklara för mig som inte kan mycket om el hur avsaknaden av nollan kan leda till att lampan delvis fungerar, men plattorna inte alls?
Stickproppen saknar nolla på bilden, det skall vara 5 stift (4+flatstift)
 
L Leif i Skåne skrev:
Stickproppen saknar nolla på bilden, det skall vara 5 stift (4+flatstift)
Intressant! Skulle det vara någonting jag kan fixa själv? Byta stickpropp?
 
B Buke skrev:
Intressant! Skulle det vara någonting jag kan fixa själv? Byta stickpropp?
Vad är det för häll? Modellnummer.
Vem monterade den kabeln?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag fick lära mig av elektrikern som drog om elen i mitt förra kök under renovering att man alltid bör mäta upp och låta elektriker montera 400V då det finns olika kabeldragningar. Han menade i princip att inga fasta kontakter är "standard" för just 400V köksmaskiner.

Det var samma elektriker som tyckte min gamla elcentral var i så gott skick att vi inte skulle byta ut den i onödan så vågar nästan säga att han inte bara var ute efter att debitera :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Vad är det för häll? Modellnummer.
Vem monterade den kabeln?
Electrolux ekc60305iw
Hällen blev levererad med den här stickproppen.
 
Appendix Appendix skrev:
Jag fick lära mig av elektrikern som drog om elen i mitt förra kök under renovering att man alltid bör mäta upp och låta elektriker montera 400V då det finns olika kabeldragningar. Han menade i princip att inga fasta kontakter är "standard" för just 400V köksmaskiner.

Det var samma elektriker som tyckte min gamla elcentral var i så gott skick att vi inte skulle byta ut den i onödan så vågar nästan säga att han inte bara var ute efter att debitera :)
Där ser man. Elektrikern som jag hade här under renoveringen menade att det var bara att gå och köpa valfri 400v häll med perilex. Stämmer ju tydligen inte...
 
Det är en ren 400V. 3fas och jord. Verkar som du saknar en fas. Sätt i 3 nya proppar.
 
Det är en hel spis enligt benämningen, 230V alltså skall kabeln ha 5 stift!
Någon har monterat en felaktig kabel i spisen. Kom den verkligen med den kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.