Hej!


Jag funderar på att byta bort min gamla elcentral mot en modernare normcentral.
En av anledningarna är att jag behöver in med en jordfelsbrytare och det är tydligen lite knepigt med den centralen jag har nu eftersom jag inte vill ha alla grupper kopplade till den.


Tänkte höra med er elkunniga vad det kan tänkas kosta i material och gärna förslag på vilka fabrikat som passar. De flesta verkar vara så höga, jag behöver en ganska låg och bred.
Centralen sitter infällt i ett väggskåp ca 80x40x13cm. Den befintliga centralen är 60x30x10cm.

Jag har två brytare, en huvudbrytare och en egen för elvärmen.
På huvudcentralen sitter det:
Huvudbrytare + 26 säkringar. 4st 3fas och 14 st 1fas. Vill gärna få några tomma platser över i den nya centralen + att det ska in en eller flera jfb.


På värmedelen sitter det:
Brytare + 8 säkringar. Här har jag tre säkringar lediga men även här vill jag ha fler lediga platser för övervakning etc.


På övervåningen sitter en egen central men den tänkte jag inte byta ut, om det är OK?
Hur omfattande är arbetet med att byta, kommer tex befintliga trådar att räcka eller behöver dom skarvas/bytas? 4, 8 eller 20 timmar?
elcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en fin central. har den bara separata skyddsjord o nollskenor borde det gå bra att behålla den.
Några separata nollplintar för elvärmen och separat kapsling placerad istället för den gamla ringledningstrafon och utr med lampan. I den kapslingen kan jfb samt några personskyddsautomater eller några automatsäkringar placeras
 
Jag fick en offert på 12 000 för ett sånt arbete
 
Svårt att ge dig ett pris för byte av centralen. Jag anser att du kan ha kvar den som den är.Dock ska du ha massa övervakning och mer grupper faller det rätt snabbt.

Du för ha i åtanke att alla jordfel som kan finnas är extratid. En Elektriker som varit på plats och kollat vad som behövs mm och endast behöver byta någon tråd eller förlänga kan möjligen göra detta jobb på en dag. Då är det avprovning ,JFB test mS / mA och lite sånt som ska göras med. Skriva nytt centralskema mm. Jag ser även att de två avlånga lådorna undertid är troligen plintar för att gå ut med annan servis/stigare. Kanske behöver förlängas eller bytas isf.

Hur vida din UnderCentral är matad med 4 eller 5 ledarsystem och hur man väljer att koppla detta så kan det bli fråga av byte av stigare och/eller sätta dit en separat JFB i en kapsling jämte.


Skulle du skrota centralen så är jag intresserad av ett par propphuvar "Relus" Jag betalar givetvis frakt och en symbolisk summa. Sitter det kanske några E nummer på sidan av centralen?
 
Räkna med 8 timmar och eventuell tid för att leta jordfel.
Bestämmer du dig för att byta central så vet jag att någon här på forumet är villig att betala några kronor för propphuvarna till Reluscentralen.... Kan det vart fullmoon?
 
En elektriker har tittat på detta tidigare men jag minns inte riktigt vad han sa :p
Han sa i alla fall svårt att sätta in en jfb, vet inte hur svårt. Det hade något med en skena att göra, att den inte var delad som han först trodde. Man skulle teoretiskt kunna gå in och såga av den även om det lät krångligt och så blev det ändå problem med att få dit ny matning till den avsågade stumpen.

Problemet är alltså att jag inte vill sätta in en jfb som ligger på alla grupper. Elektrikern sa att det är stor risk att det redan idag är för stora strömmar så att den kommer att lösa ut direkt samt att det är dumt att ha typ kyl och frys på samma jfb som resten av huset

Ser ni några lösningar på mitt problem? Jag är osäker på vad Tobbe_3 menar i sitt inlägg, har vi en lösning på gång här?

Som ni ser så finns ju plats i skåpet. Den gamla trafon borde väl kunna avvecklas helt om man köper ny ringklocka? Den vita dosan som lyser rött är bara en display till krypgrundsavfuktaren och är enkel att flytta.

Vad de avlånga grejerna under centralen är vet jag inte. Kan det ha något med en avvecklad centralstyrning av elvärmen att göra? De ser iaf ut såhär.
undre-raden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


undre-raden_detalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle göra som Tobbe_3 skriver och rensa upp till vänster och sätta kapsling för ny komplettering av de delar du behöver. Ingen mening att byta ut en så "ny" central som är vettig och bra monterad som den sitter nu. Lägg en liten del av tiden ett byte skulle ta på att ordna nollskenorna och följa upp ev fel som kan finnas istället. Dessutom sparar du ju lite materialkostnad som du hellre kan växla över i mer tid.

Reläerna som sitter i nedre kanten kan du ta bort de har ingen manöver kopplad och fyller ingen funktion längre.
 
Om en elektriker tittat på detta och sagt att det är svårt så är det nog så, trots helgerånet att byta bort denna gamla fina central.

En annan elektriker kanske inte räds att göra ett försök att kapa fasskenor och N-skenor. Det verkar ju finnas en delning till höger där brytaren för värmen sitter. En titt under huven kan ge svar.

Eltakoprylarna ser ut att vara små kontaktorer, och de verkar ju inte vara helt inkopplade längre.
 
Tack för era snabba kommentarer. Låter som att det är läge att fråga en annan elektriker. Inget akut just nu, bara planerar lite. Till våren behöver jag dock jfb då jag ska koppla in golvvärme.
 
Varför vill du köra vissa saker utanför JFB?annars kan man dela hälften av grupperna på varsin JFB och eller sätta en PSA (jfb kombinerad säkring typ) på de grupper man vill ha. tex kyl och frys. golvvärme mm. Jag vet flera butiker och även några skolor som har kört PSA på alla uttag. Väldigt smart om än dock lite dyrt. Sen i hemma miljö är det onödigt och bättre med en eller två JFB. Det är ju bara inte Noll och Jordskenen som behöver delas på utan även varje skena till faserna. Gäller att veta vad man gör om man ska ha kvar nuvarande central och sätta in en eller två JFB så att man verkligen kopplar rätt.
 
Klart man byter hela centralen..
Räkna med 60 :-/säkring kapsling ca 1000
Jfb 600 /st. Skenor och lite plock ca 300 kt
Sedan ca 10 timmar

Räkna ihop det. Så blir det i närheten av slutpriset.
 
  • Gilla
robsan
  • Laddar…
Om man byter centralen så kan man väl passa på att modernisera.
jag hade nog satt in en sån här, eller liknande, så att jag kan få benkoll på förbrukningen.
 
Lyfter den här tråden igen då det börjar närma sig. Som det ser ut just nu så blir det byte av central. Inte helt säkert men jag har iaf börjat planera för det.
Som jag skrev tidigare så behöver jag en låg och bred central men hittar inga. Kan man bygga ihop två centraler eller monterar man in två centraler utan att bygga ihop dem? Är inne på 2st 2x18, alt 2x18 + 2x13. Har kikat på Hager Gamma men vet egentligen inte varför, läste någonstans att man kunde bygga ihop dem på bredden men det verkar inte så. Min elektriker rekomenderade också Hager. Synpunkter?

Det verkar finnas näst intill obegränsade möjligheter med att koppla in diverse lull-lull i en normcentral men jag har aldrig förstått riktigt hur det funkar. Skulle vara kul med en massa mätare för övervakning. Kan man mäta bara en grupp med en 1-fasmätare eller mäter den hela fasen, hur kopplas det? Skulle man tex kunna koppla som i min lilla skiss här.
Principskiss-fråga.jpg

@pelpet, har du testat eGauge. Verkar helt klart intressant men hörde av någon här på forumet att de där clamparna var ganska stora och klumpiga så det är svårt att få plats med många givare.
 
Jag har tyvärr inte testat, bara tittat på nätet och det säger ju vara en tiodel av sanningen.
 
Du kan bygga ihop dom på bredden, vissa fabrikat tex Legrand har ett speciellt hopkopplingsstycke, men man kan mycket väl bygga ihop utan speciella detaljer bara sida mot sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.