Bor i ett radhus som är i tre plan.
På plan två sitter en ny fin elcentral av märket Hager som installerades av elektriker i Oktober.

I källaren finns ett nyrenoverad badrum där även all el byttes.
På plan 2 finns även där ett nyrenoverat badrum där all el är nydragen och jordad såklart.

Men i källaren och även på övervåningen finns det några rum med ojordade uttag. Jag har haft en annan elektriker som kollat. Han säger att han måste dra nya jordkablar ända från elcentralen ut till rummen som jag vill ha jordade.

Det sitter kopplingsdosor på varje plan där det finns jordkablar med Wagoklämmor. För elektrikern som bytte elcentralen sa att man kunde dra jord från varje kopplingsdosa ut till rummen och där byta uttag m.m. Det skulle isåfall bara ta några timmar att göra detta.


Jag som inte har koll på detta undrar hur man ska göra?
Antar att båda lösningarna funkar men det känns som att den ena elektrikern vill tjäna lätta pengar hos mig.
Hur tycker ni jag ska göra?
 
V Vitaminen skrev:
Bor i ett radhus som är i tre plan.
På plan två sitter en ny fin elcentral av märket Hager som installerades av elektriker i Oktober.

I källaren finns ett nyrenoverad badrum där även all el byttes.
På plan 2 finns även där ett nyrenoverat badrum där all el är nydragen och jordad såklart.

Men i källaren och även på övervåningen finns det några rum med ojordade uttag. Jag har haft en annan elektriker som kollat. Han säger att han måste dra nya jordkablar ända från elcentralen ut till rummen som jag vill ha jordade.

Det sitter kopplingsdosor på varje plan där det finns jordkablar med Wagoklämmor. För elektrikern som bytte elcentralen sa att man kunde dra jord från varje kopplingsdosa ut till rummen och där byta uttag m.m. Det skulle isåfall bara ta några timmar att göra detta.


Jag som inte har koll på detta undrar hur man ska göra?
Antar att båda lösningarna funkar men det känns som att den ena elektrikern vill tjäna lätta pengar hos mig.
Hur tycker ni jag ska göra?
Vi hade elektriker som kom hem till oss och drog jorden vidare så alla uttag fick jord! Gick lätt och smidigt då jag tog bort alla uttag / knappar m.m så det var lätt för elektrikern att komma åt + hjälpte dra fram och mata kabeln.

Så att dra vidare jorden ska inte vara någon fara, samt såklart se till att alla uttag blir nya!
 
Varför inte använda den som redan varit och rotat i anläggningen, han borde ha en rätt bra kännedom som den andre saknar. Det innebär troligen att den med kännedom gör jobbet betydligt snabbare. Och tror man att någon vill luras så skulle i alla fall jag akta mig för den personen.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Kan inte så mycket så detta är väl mer en fråga än ett svar. Kan man använda samma jord för flera olika säkringar? Eller är det som med nollan att de måste hålla ihop hela tiden? För isf är det väl därför han måste dra ny från central, för de nya rummen är på en annan säkring.
 
Nej man kan inte använda samma jord för flera olika grupper, det skulle vara mycket riskabelt. Tex om man ska göra om och tar bort en grupp i centralen och kopplar loss alla trådar som hör till den gruppen, är då jorden i en annan grupp "plockad" från den gruppen finns det ju ingen jord i den andra gruppen.
ALLA trådar i en grupp ska gå i samma "skal" och man får inte plocka "funktioner" från en annan grupp.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför inte använda den som redan varit och rotat i anläggningen, han borde ha en rätt bra kännedom som den andre saknar. Det innebär troligen att den med kännedom gör jobbet betydligt snabbare. Och tror man att någon vill luras så skulle i alla fall jag akta mig för den personen.

Det var tanken men han är uppbokad så länge. Men funderar nu på att ändå vänta tills han har tid
 
Har du en som du litar på så är det värt att vänta ett tag, det handlar ju inte om något akut.
 
V Vitaminen skrev:
Det var tanken men han är uppbokad så länge. Men funderar nu på att ändå vänta tills han har tid
Som sagt, att dar in jord till samtliga rum ger en säkerhetshöjning, men rätt marginell. Med den nya centralen har du (förhoppningsvis) även fått in en jordfelsbrytare. Det är den viktigaste säkerhetsförbättringen. I vanliga rum är ändå de flesta lampor och apparater idag dubbelisolerade (kontakter utan jord), då ger en jordning ingen som helst förbättring av säkerheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.