Hej!

Jag ska fixa till en liten stuga som fungerar som komplementsbyggnad på ett landställe. Det rör sig om 2 rum och en liten tvätthörna, inget rinnande vatten och tänkte inte dra in något heller.
Stugan uppfördes under 60-talets andra hälft och har i dagsläget rätt ont om jordade uttag, och de som är jordade kanske är lite tveksamma om man kollar lite närmre.

Vad gäller att fixa till väggar, tak och golv känner jag mig både trygg och kapabel men det här med el är ju lite skrämmande. Och naturligtvis tänker jag hyra in någon behörig elektriker som ska få dra el och koppla in allt.
Men som alltid när man ska göra nånting mer avancerat än att bre en smörgås dyker det upp frågor...

Får jag riva den befintliga elen själv?
Hur mycket kan jag förbereda med rör osv att dra kabel i?
Är det nån som har fina tips på hur man drar el snyggt i en gammal stuga med mycket panel utan att riva upp allt?
Sen fattar jag såklart att det är svårt att beräkna någon exakt kostnad, men jag tänker mig att det kommer behövas totalt 8 dubbla uttag inomhus och 2 utomhus för infravärme bla. En hyfsad uppskattning är att det rör sig om ca 25 meter kabel. Är det nån som skulle våga sig på en skapligt begåvad gissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.