Så har man dragit på sig arbete då vi köpt hus. En av de två stora prokekten att börja med är att byta el eftersom mer eller mindre allt är utanpåliggande. Det andra projektet är att byta fönster.

Åter till elen: I källaren sitter en dosa med proppar. Där ifrån går det en grov kabel upp till entréplanet där det sitter en andra dosa med proppar. Från denna går en till grov kabel till övervåningendär det finns en tredje likadan dosa.

1. jag önskar få bort dessa dosor och få till ett automatsäkringsskåp i källaren och mata all er därifrån. Bra eller inte?
2. Givetvis vill vi gömma alla kablar i väggen. Alla innerväggar är i något plywood-liknande material och jag vet inte vad det finns för isolering i dem. Är det någon idé i att försöka fräsa in kabelrör för att sedan bygga igen med 6 mm gips eller liknande?
3. Hur ser en fackman på att man, om ovan är möjligt, själv fräser, lägger rör samt matar kabeln och sedan ber elektriker koppla allt?

Vi kommer givetvis ta ut någon som kan detta (ja, fackman) men kul att höra redan nu vad ni tycker. Tack d^_^b
 
1. Det är ju smidigt att ha allt på ett ställe men det kommer ju innebära mer jobb.
2. Vi har fräst en del i våra timmerväggar när vi drog ny el, funkar rätt så bra men tar tid. Sen är ju spik coh sdant också som förstör verktygen.
3. Känner du en elektriker är det ju inga problem, vissa kan ju bli tjuriga eftersom dom inte tjänar lika mycket då.
 
1. En bra ide.

2. Att fräsa tar en sjujävla tid. Vore kanske bättre att helt riva rent alla innerväggar och sätta nytt gips? Då får du ju fina ytor för målning och tapetsering oxå.

3. Fräsa kan du göra själv om du väljer det alternativet. Dra rör och kablar får du inte göra själv om allt skall gå rätt till.
 
Prata med den elektriker du tänker anlita INNAN du börjar, gör du inte det är risken stor att han inte vill "ta över" jobbet som du påbörjat. Du kan säkert även få en massa tips så att du inte gör alla dom fel som en "amatör" oftast gör.
 
Lyd elmont. :)

//Patrik
 
Eller så spar man pengarna och lägger dom på ngt vettigare än att flytta ledningar och centraler som fungerar.....(Svårt att säga utan bilder) men som alltid! : Bo in Er i huset ett tag(tar ofta några år) , se vad som fungerar och inte gör det, (map allt)... det kanske är taket som skall läggas om, skorstenen som skall renoveras, vitvaror, värmesystem etc etc som skall prioriteras, gör inget med elen innan du har full koll på andra saker som bör åtgärdas först....
 
Jag förstår inte vilket problem du vill lösa. Om man inte ser ledningarna i väggarna spelar det väl ingen roll var de går. Varför skall man ändra en fungerande konstruktion som är dold???


1. Det är inte fel att ha säkringarna nära om man skall byta/återställa.

Vill du inte se centralerna kan de placeras i skåp.
 
Jag förstår fullständigt att han vill ha EN central i källaren istället för flera lite överallt.

//Patrik
 
Jag tycker du skall vänta med elen. Detta låter som ett äldre hus. Försök inte göra om gammalt till nytt utan acceptera att huset håller en äldre standard. Om elen funktionsmässigt är ok så hade jag bytt fönstren först eftersom fönstren påverkar husets funktion.

Det är inget fel i sig med diazedsäkringar eller utanpåliggande installation. Heller inget fel i att det sitter undercentraler på varje våning. Förutom estetiska skäl, finns det praktiska skäl? Går säkringarna ofta? Något som jag dock hade funderat på är att sätta in JFB om det inte finns. Sedan om man skall vara petnoga är det större risk att borra i en kabel om du bara fräser grunda spår och döljer med gips jämfört med utanpåliggande installation där man ser all materiel. För nyinstallation finns det krav på att man skall kunna borra in 30mm (eller vad det nu är) i en vägg utan att köra på en elkabel.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
För nyinstallation finns det krav på att man skall kunna borra in 30mm (eller vad det nu är) i en vägg utan att köra på en elkabel.
Jaha...
Var hittar man det kravet?
 
Det finns en punkt till som ingen har tänkt på. Nu har du all fördelning (dvs rör/kablar från undercentral till förbrukare) lokalt på varje våningsplan.
Om du sätter en enda central nere i källaren så måste all fördelning gå från källaren och upp genom hela huset. Det kommer att bli 3 gånger så mycket rör/kabel ner till källaren från de olika våningsplanen jämfört med vad du har idag.
Sen medger jag gärna att det är både snyggt och praktiskt att ha en central i stället för flera på olika ställen.
 
Så här i regntider kan det också vara värt att fundera på om det kan finnas risk för översvämmning av källaren och i så fall placera centralen på bottenvåningen istället.
 
I mitt hus har jag 2 centraler. Ganska praktiskt i ett 1,5-planshus med källare tycker jag; en på övervåningen och en i källaren.
 
Det där med att byta el eller inte beror väl också på hur den gamla elen ser ut.

Skruva av locket på t.ex. strömbrytare och uttag - om ledningarna har olika färger och ser ut att vara av plast så är installationen antagligen helt okej. Om det däremot är nån slags papp/oljeisolerade ledare så kan det vara större läge att byta.

Om du tycker att centralerna är fula så kan du byta dem mot nya med lucka, eller så kan du helt enkelt sätta nån slags skåp som döljer dem...
 
Anders_Nilsson skrev:
För nyinstallation finns det krav på att man skall kunna borra in 30mm (eller vad det nu är) i en vägg utan att köra på en elkabel.

/Anders
Jasså?

I våtrum måste el ligga minst 5cm in i väggen, eller skyddas av jordfelsbrytare.

I övrigt ska man "placera el så att risken för genomspikning minimeras". Alltså enligt normalt sunt förnuft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.