Har i dagarna haft en elektriker hemma som Bytt ut min gamla el-central med proppar, mot en ny med dvärgbrytare och JFB. Anledningen är egentligen en köksrenovering, där jag bytt ut spis mot induktionshäll och ugn. Lägenheten (en 3:a), har tyvärr endast 1-fas och 25 A säkring i källaren. Att fixa up 3-fas var inte att tänka på enligt ordförande ens om jag bekostade det hela själv, "klart det går sa jag, men det gillade han inte alls"...lika bra att försöka fixa det ändå , så nu till saken

Hade fördragit 20mm tomma VP-rör till ugn och häll innan elektrikern kom, plus att jag dragit flexslang med 1.5mm^2 till diskmaskin och en separat flex slang till kyl/frys från centralen då detta blev enklare med deras nya placering. Hade bett elektrikern byta central, samt koppla in ovan nämnda saker

Var inte själv hemma när elektrikern var där, men när jag kom hem och såg jobbet blev jag lite förvånad. Så jag lyfte på locken till centralen och kollade kopplingen vid hällen. Till hällen(7.2 kW) sitter en 20A säkring som är matad med 4mm^2 kabel. Till ugnen(3.3kW) sitter en 16A matad med 2.5 mm^2 kabel. + att det sitter 3 st 10 A brytare, där två är kopplade på de ”gamla grupperna” för uttag och belysning( varav där den ena tidigare var 6A, dock ser det i alla fall ut som 1.5mm^2 kabel, så jag antar att detta är OK). På den 3:e har han kopplat in diskmaskinen och kyl/frysen, d.v.s. det två ny kablarna ( är det bra att ha dessa på samma på DM själv brukar man väll ha separat säkring , men detta antar jag väll då ändå är OK, eller hade det varit att föredra att lägga kylen på någon av de andra grupperna

Den stora frågan är dock.
Är det bra/optimalt(vet givetvis att en fas är en kompromiss, men om jag nu måste ha det så) att såpass enkelt kunna ta ut så mycket effekt från en 25A säkring. Känns som man kommer få ringa vaktmästaren lite väl ofta för att byta propp i källaren.

Alla faserna är idag parallell kopplade. Kanske är jag som har för lite erfarenhet, men hade förväntat mig att han skulle dragit 4mm^2 till både ugn och häll och säkrat av dessa på samma 20A. (Är det OK att säkra av ugnen på 20A eller är den inte dimensionerad för det, antar att man måste byta sista metern från 1.5mm^2 till 2.5, men i övrigt)


Alternativt att 16A, till ugnen skulle ha suttit i serie efter 20A säkringen. För att på så sätt kunna dra fram kablarna till ugnen som 2.5 mm^2 (kollat i centralen och de sitter parallellt nu).

Sedan angående hällen så levererades den med förkopplad kabel 5*1.5mm^2, där två 4 från fabrik var sammanfogade i ändarna parvis, så den var alltså förberedd för 1 fas. Är det verkligen godkänt att använda denna kabel och koppling i Sverige. Får man kortis inuti själva kabeln är det ju 20A och 1.5mm^2. Hade nog förväntat mig att elektrikern skulle byta ut kabeln mot 2.5mm^2 men så var inte fallet, för det är väll OK sista metern har jag förstått. Nämnde detta på dagen fikapaus på jobbet och givetvis fanns här åsikter, någon hade erfarenhet av att tillverkarens garanti skulle upphöra om man bytte kabel....

Tar gärna emot kommentarer på hur man brukar lösa/dela upp en sådan central, då det känns som det är lite för stor möjlighet att plocka ut effekt här (Obs, när det kommer till el är jag endast hobby teoretiker och inte praktiker så jag kan ju ha fel och det är så här man kanske gör på riktigt).

Om jag nu ber elektrikern komma tillbaka, skall jag be han dra 4 mm^2 till ugnen(är det ens OK, antar då att han iaf måste byta sista meter sladd till själva ugnen då den endast är 1.5mm^2, eller är det inte ens OK att koppla in ugnen på detta vis).

Eller skall man be han bara koppla 16A säkringen i serie med 20A, eller gör man inte så?

]Tar gärna emot kommentarer på ovan innan jag ringer upp han som gjort jobbet, så jag vet hur jag vill ha det, kanske är det bäst som det är nu men känn inte så spontatn för mig eller?

Känner inte elektrikern, tog en i telekatalogen bara, så jag har ingen aning om han är duktigt egentligen.
 
Redigerat:
Detta har diskuterats otaliga gånger tidigare. Ska du inte brassa på mer med den nya häll/ugn-komb. än den gamla spisen så lär det inte bli några problem. Om du skulle ta ut full effekt lär du ha bastuvärme i köket efter en stund. Anslutningskabel brukar man man gå ner en dimension jämfört med installationskabel, 16A-1.5mm² / 20A-2.5mm² så det där bör fixas till.
 
Men rent allmänt.
Är det bra att ha så många säkringar, eller är det bättre att säkra upp ugn och häll på samma 20A, eller är det inte ens tillåtet?

Eller om mans ätter sin 16A i serie efter 20A för att undvika att behöva springa till källaren är det bättre/ ens OK?

Eller är den lösning jag fått den bästa ?

Och du menar att det inte är OK med dublla 1.5mm^2 trots att siemens skriver att man ska koppla så i sin svenska bruksanvisning(såg just detta)...
 
Redigerat:
Ang att ha kylskår och häll på samma säkring 10A, är det bra eller bättre att flytta kylen till en av de andra grupperna?

Och att säkra upp från 6A till 10A?

Några komments?
 
Att ha häll och ugn uppdelat på varsin säkring är väldigt lämpligt. Kylen borde kanske haft en egen.

Vad menar du med "Eller om mans ätter sin 16A i serie efter 20A för att undvika att behöva springa till källaren är det bättre/ ens OK?", det får du nog bena ut lite.

Om anslutningskabeln, står det så i manulen så är det väl ok.
 
snaggletooth skrev:
Att ha häll och ugn uppdelat på varsin säkring är väldigt lämpligt. Kylen borde kanske haft en egen.

Vad menar du med "Eller om mans ätter sin 16A i serie efter 20A för att undvika att behöva springa till källaren är det bättre/ ens OK?", det får du nog bena ut lite.

Om anslutningskabeln, står det så i manulen så är det väl ok.
Menar att man kunde koppla in 16A säkringer till ugnen efter 20A säkringen. d.v.s. atte ugen sitter paralletlt med hällen under 20A säkringen, men att man även har en 16A på ugnen. Rent praktiskt, mata 16A dvärgen från toppen av 20A dvärgen.....för att undvika att man skjuter proppen i källaren alltså....

Så om du gjort det hade det blivit ytterligare en 10A säkring för kylskåpet....(Alltså 20+16 + 4 * 10 A totalt, känns konstigt att man vill kunna ta ut så mycket när man får springa till källaren när huvudsäkringen går, men det kasnke bara är jag ....
 
Antar att jag kanske tänker fel, när jag tänker att man vill ha så få och så klena säkringar i lägenhetetn som möjligt, för att undivka att huvudsäkringen går...
 
OK, en 20A dvärgbrytare (i nya centralen) ska mata 2st 16A dvärgbrytare internt till vardera ugn och häll? För att begränsa till max 20A totalt, jo det skulle väl fungera. Men är det en vanlig säkring (propp) i huvudsäkringen, så i praktiken kommer det att fungera ändå. En säkring klarar mer ström än motsvarande dvärgbrytare under en viss tid (man räknar på olika sätt för ledningsdimensionering för säkring eller dvärgbrytare)
 
En 25A säkring tål 25A = 5,75kW (vid 230V) kontinuerligt och 35A = 8,05kW i knappt en timme innan den går, vid det laget så har du gjort en bastu av köket :)
 
ett tips: brassa på så mycket du kan så att huvudsäkringen går så ofta som möjligt, och helst söndag kväll osv.. så ringer du vaktmästaren varje gång, tillslut blir denne så in i h-e trött på att skruva på den där propphuven så du får 3-fas indraget!!
 
parallel koppla säkringar i serie, med 16 A efter 20 A.

Nja. tror nog din elektriker gjorde ett bättre beslut än vad du gjorde.

:)

Verkar inget fel på din nya central.

Lycka till.
 
el_richard skrev:
parallel koppla säkringar i serie, med 16 A efter 20 A.

Nja. tror nog din elektriker gjorde ett bättre beslut än vad du gjorde.

:)

Verkar inget fel på din nya central.

Lycka till.
Njaa så skrev/menade jag inte, menade att både ugn och spis skulle vara sökrade genom 20A, men att man skulle ha ytterligare en 16A efter för bara ugnen, men så gör man ju då antagligen inte......

Det som ni skriver att i praktiken så löser dvärgen snabbare än källar proppen.....
borde man inte säkra av hela centralen i lägenheten med en 25A dvärg , direkt efter huvudbrytaren....då borde man ju i praktiken slippa springa ner till källaren.......Vad innebär föresten att jordfelsbrytaren är 25A ???? måste den vara avsäkrad 25A eller löser den vid 25A som en säkring????.......el är lite roligt när man börjar fundera kring det...
 
Din central är helt OK. Höll huvudsäkringen innan så håller den nu också.
 
JFB löser (förhoppningsvis) vid 30milliAmp felström mot jord, för att skydda människor.
att den är märkt 25A betyder att den tål den belastningen. din central är kopplad helt i sin ordning, möjligtvis att diskmaskin och kyl/frys inte är så lämpligt att ha på samma, när diskmaskinen värmer vattnet och kompressorn i kylen slår till finns det risk att säkringen löser. händer det ska du ringa elektrikern och be han kolla förutsättningarna för att sätta i en 13A säkr.
 
Ante_M skrev:
Vad innebär föresten att jordfelsbrytaren är 25A ???? måste den vara avsäkrad 25A eller löser den vid 25A som en säkring????.......el är lite roligt när man börjar fundera kring det...
Det innebär att JFBn är dimensionerad för 25A huvudsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.