Har nyligen flyttat till ett 70-talshus med tegelfasad, och ska byta dörr in till tvättstugan och nu är jag lite fundersam på hur man gör.

Avståndet mellan tegelfasaden är ca 88.5cm och är lite rätt att om jag köper en 90-dörr kan vara svårt att få den att bli bra i lod/våg.
verkar dock som att avståndet mellan reglarna på insidan är 90cm, karmen skevar utåt mot tegelfasaden.

Det här kanske är helt i ordning, jag aldrig bytt dörrar eller fönster förut, inte speciellt mycket annan renovering heller :)

IMAG0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan nog bli tight. Dörrar levereras i standard modulmått, ex. 9 X 20 betyder 90cm bred och 2m hög. Din dörr är 9 breddmoduler. Det angivna modulmåttet är det mått som hålet i huset skall ha. Dörrarna är normalt 10, 12 mm smalare, oftast inte så mycket som 15mm smalare. Det skall alltså finnas lite justermån. Du bör kolla även höjdmåttet.

Troligen har de först monterat dörren, därefter murat upp fasadtegel.

Jag är osäker men troligen kan du köra på modulmått 9, och vara beredd på att få hyvla bort 3 - 5mm på sidorna av karmen.

Som alternativ så finns det snickerifirmor som kan leverera måttanpassade dörrar, men det kostar.
 
En 9 dörr nuförtiden är som oftast 880 mm bred. Men du skall inte sätta dörren där den sitter idag utan du skall flytta in den något. Förr var det vanligt att man satte den ute mellan teglet men då sitter halva karmen utanför den varma delen av väggen vilket är fel och du kan lättare få kondens på glaset. När du byter dörr flyttar du alltså in den så karmens utsida livar med trästommen/gipsen/asfaboarden eller vad som nu sitter där. Utvändigt blir det då en smyg som du gör i trä eller plåt.
 
Aha, funderade på att sätta den längre in så då var jag inte helt ute.

kan jag inte sätta nya dörren så att karmens utsida vilar på teglets insida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.