Vilken diskmaskin ska man köpa till en lgh som hyrs ut?

Sista var en Electrolux som gick 4år :(
 
C
Vet ju inte vad du är ute efter för egenskaper, men ett tips är att kolla begagnat. Vi köpte en förvisso 10 år gammal, men så gott som oanvänd Siemens för 1 500. Passade oss bra då det bar emot att slanta upp > 6 000 för en ny maskin när vi på sikt skall riva ut köket, samtidigt som vi ville ha en kvalitetsmaskin som inte strular.
 
Enda kravet är att det ska hålla...

Är det bosch siemens och Miele som gäller?
 
BirgitS
Fast då gäller det att du köpare deras dyrare modeller som är gjorda i Tyskland. Annars är 5 års garanti bra, oavsett om det är från Ikea eller någon annan. Miele brukar bara ha ett års garanti och är rejält dyra på service.

Det kan också vara ekonomiskt rätt att köpa en riktigt billig modell som man i stället kan byta ut ofta. Men miljövänligt är det ju inte.
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Fairlane
Vi kollade just på diskmaskin och jag är lite förtjust och Bosch/Siemens, med Zeolit (jag vill ha disken torr). Jag har idag en Ikea, modell billigt skräp (Electrolux?), så min tanke var att Ikea inte lockade även om jag hört att deras dyraste skulle vara en Bosch. Jag vet inte vilken Bosch den bygger på men den har Zeolit och 5 års garanti. Zeolit borde väl innebära en av de dyrare modellerna i Bosch-segmentet?! Tyvärr glömde jag kolla om man kunde se etiketten på maskinen som stod framme på Ikea. Där brukar tillverkningsland stå.

Om den inte ska stå i ett nytt Ikea-kök eller behöver vara integrerad så bör du kunna hitta en bra billigare.
 
Ja köpa billigast möjliga är ju en variant men med hyreslägenhet så vill jag ju att det bara ska funka hela tiden...
Tar mig ju säkert en halv dag att byta maskin, jo det finns tjänst där dom bär in den nya och kopplar in samt tar med den gamla men det är en 500 till... jo min tid är gratis :thinking::rolleyes:

För 6000 tycker man ju att det borde hålla minst 10 år?
 
BirgitS
Hållbarhet verkar inte vara så prioriterat hos tillverkarna :(
Eftersom Bosch verkar ha många diskmaskiner som kostar över 10 000 kr enligt prisjakt så vet jag inte om en för 6000 är hållbar.
 
Våra Cylinda disk- och tvättmaskiner snurrar och går sedan nio år.
I förra huset hade vi en disk av samma fabrikat, som gick bra när vi sålde efter 12 år.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra Cylinda disk- och tvättmaskiner snurrar och går sedan nio år.
I förra huset hade vi en disk av samma fabrikat, som gick bra när vi sålde efter 12 år.
Jo, men de är resp. var väl svensktillverkade och det görs inga vitvaror i Sverige längre utan allt det är ju flyttat till låglöneländer och kvaliteten är inte längre så bra.
 
Dehär med vitvaror och dess hållbarhet varierar ju väldigt.
Beror nog på hur mycket man använder det och hur hårt.
En student kanske öppnar sitt kylskåp 3 gånger om dagen och kör diskmaskinen 2 gånger i veckan
Medans familjen Svensson med 3 barn öppnar kylskåpet 15-20 gånger om dagen och diskar 2 gånger om dagen.

Så för studenten håller diskmaskinen och kylskåpet i 13 år medans för barnfamiljen 4 år.

Sen finns alltid måndagsex även fast maskinen kostar 15 lakan och gjord i Tyskland.
Tom en bil för 1milj gjord i Tyskland kan börja brinna efter 2000 mil men en bil för 100 000 gjord i kina håller i 50 000 mil.
 
Hållbarheten verkar variera kraftigt vi har en electroluxmaskin för 4000kr den har hållt i 7 år och funkar helt suveränt även idag. Då är vi dock nitiska med att fylla på salt och spolglans tror saltet är viktigt för att den inte ska kalka sönder. Vi har 2 barn också :)
 
Ja det är väl det som är problemet, vissa äldre märken är jättebra medans nya är skit

Det är ju det som gör det så svårt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men de är resp. var väl svensktillverkade och det görs inga vitvaror i Sverige längre utan allt det är ju flyttat till låglöneländer och kvaliteten är inte längre så bra.
Har du några fakta som stöd för detta, eller är det bara grundat på dina privata fördomar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.