nikasp
Får bita i det sura äpplet och inse att den begköpta C6BU2:an jag har är sned och tappad. Har känt att den vill nypa ibland och nu ser jag efter lång tid att chassit har en spricka och klinga och sågbord inte är helt parallella.

Jag gillar verkligen maskinen och har skena mm men ska man hosta upp mer för att dels kunna såga genom regel i 45 grader samt möjlighet att justera parallleliteten (vilket jag inte kan på min tappade maskin)? Någon som testat båda? Sitter med handen på avtryckaren hos Hylte Lantmän som säljer BU2 för drygt 1700 inkl moms och frakt.
 
  • Gilla
sveaman
  • Laddar…
nikasp
Äh, jag köpte C6BU2 igen. Smidigt format och härlig maskin, ska bli kul att såga spikrakt. Ett under att jag lyckades så bra med bänkskivor till köket i förra lägenheten. Blev 99,8% nöjd även med två vinklade snitt som skulle möta varandra.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Får bita i det sura äpplet och inse att den begköpta C6BU2:an jag har är sned och tappad.
Är det ”foten”? Aluminiumplattan?

Jag har en äldre C6BU där plattan blivit skev. Vet inte ens hur det hände. Kanske nåt mindre allvarligt kast som jag inte minns. Eller kanske tappat den som jag inte minns heller.

Använder den bara till ”fulsågning” numera.

Är det det vanligt eller typisk för cirkelsågar med aluminiumfot? Eller bara för Hitachi?

Jag köpte just denna Hitachi för att det var detta forums mest rekommenderade cirkelsåg. Men blev skev inom ett par tre års sällananvändning.

Men motorbroms är kanon. Mina Makita 85 mm och 100 mm har det inte och där måste man passa sig innan man tar bort dem från arbetsstycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.