Den gamla gängcentralen är full, ny LPS ska installeras och jordfelsbrytare saknas helt. Centralen i stugan matar också två små undercentraler i friggebodar på tomten. Tänker att jag ska byta ut centralen, skaffa lite tillväxtutrymme och lägga till jordfelsbrytare. Som före detta elektriker tänker jag att jag vill göra detta själv, men vill gärna först ha lite input från er kring några saker.

Är det en bra idé att lägga hela anläggningen under en och samma jordfelsbrytare, eller bör den sektioneras på något sätt (undercentraler, enskilda förbrukare)? Skulle ni ha undantagit någon förbrukare helt (ex. vattenpump eller frostvakt i pumprum)? Hur gör man nu för tiden?

Idag är de två undercentralerna avsäkrade i huvudcentralen (16A, precis som mätarsäkringarna). Finns det verkligen någon poäng med det, även om jag senare skulle vilja säkra upp anläggningen? Tror inte att huvudledningarna är någon faktor i detta iaf.

Idag finns ingen automatisering eller möjlighet att kontrollera någon del av anläggningen på distans. Dock finns numera fiber indraget. Skulle ni på något sätt förbereda den nya centralen för någon "smarta-hem-lösning"? Exakt vilken lösning som är bäst är nog ett ämne för en egen tråd, men det kanske finns något mer generellt att säga? Kanske ska jag pula ner en nätverkskabel i centralen, när jag ändå håller på?
 
A
Elinstallationsreglerna rekommenderar att inte en hel central läggs under en och samma jordfelsbrytare. Ett fel får inte slå ut hela anläggningen.

Det kan även finnas en naturlig jordfels-läckström som är för stor för en enda jordfelsbrytare. I elinstallationsreglerna har man satt max 1/3 av jordfelsbrytarens brytström som gräns för vad den naturliga läckströmmen får vara.

Samtidigt har man inte så mycket val när det handlar om att tilläggsskydda en äldre central med smältsäkringar. Ofta går det hur bra som helst att lägga hela centralen under en jfb i en vanlig villa. Det är nog väldigt ovanligt att det inte skulle fungera utan lite justeringar. Det är ingen optimal lösning men det ger ett bra skydd i alla fall.

Däremot underliggande och vidarematade centraler tycker jag ska ha egna jordfelsbrytare
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S Soma67 skrev:
Den gamla gängcentralen är full, ny LPS ska installeras och jordfelsbrytare saknas helt. Centralen i stugan matar också två små undercentraler i friggebodar på tomten. Tänker att jag ska byta ut centralen, skaffa lite tillväxtutrymme och lägga till jordfelsbrytare. Som före detta elektriker tänker jag att jag vill göra detta själv, men vill gärna först ha lite input från er kring några saker.

Är det en bra idé att lägga hela anläggningen under en och samma jordfelsbrytare, eller bör den sektioneras på något sätt (undercentraler, enskilda förbrukare)? Skulle ni ha undantagit någon förbrukare helt (ex. vattenpump eller frostvakt i pumprum)? Hur gör man nu för tiden?

Idag är de två undercentralerna avsäkrade i huvudcentralen (16A, precis som mätarsäkringarna). Finns det verkligen någon poäng med det, även om jag senare skulle vilja säkra upp anläggningen? Tror inte att huvudledningarna är någon faktor i detta iaf.

Idag finns ingen automatisering eller möjlighet att kontrollera någon del av anläggningen på distans. Dock finns numera fiber indraget. Skulle ni på något sätt förbereda den nya centralen för någon "smarta-hem-lösning"? Exakt vilken lösning som är bäst är nog ett ämne för en egen tråd, men det kanske finns något mer generellt att säga? Kanske ska jag pula ner en nätverkskabel i centralen, när jag ändå håller på?
Gör vad du vill med ny central. Men med en LPA/LPS så ska det vara en separat JFB för den, men tänk då på att det är bara pumpen som ska ha det. Det finns en larmfunktion som inte ska vara över en JFB. Så det blir en 2 fasgrupp ut till VA och då pumpen är en 1 fas som får en JFB och larmet går har egen säkring.
 
  • Gilla
Soma67
  • Laddar…
Hur ser ni på att lägga förbrukare utanför jordfelsbrytare då? Förekommer det ens längre, eller är driftsäkerheten så stor numera att det inte behövs. Är väl lite nojig för att den ska slå ifrån vintertid när vi inte är där.
 
S Soma67 skrev:
Hur ser ni på att lägga förbrukare utanför jordfelsbrytare då? Förekommer det ens längre, eller är driftsäkerheten så stor numera att det inte behövs. Är väl lite nojig för att den ska slå ifrån vintertid när vi inte är där.
Själva värmedelen kan med fördel läggas utanför en JFB. Är det en värmepump så kan den vara utanför eller så har man en 300 mA JFB för bara den.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Larmet får väl vara över jordfelsbrytare, bara inte samma jfb som själva pumpen (tror jag).

avloppspumpen kan kopplas till en personskyddsautomat (kombinerad jfb och säkring).

Det kan vara bra om ev. utomhusuttag och utebelysning inte går på samma jordfelsbrytare som "allt annat". Det är där du har störst risk för att få fel som kan lösa ut jfb.

När det gäller automation. Det mest uppenbara för ett fritidhus är ju att man vill kunna fjärrstyra värmen. Vi bytte elradiatorer till WIFI (Ardax) när vi köpte fritidshus för några år sedan. I höstas satte vi in luftvärmepump som även den kan styras från en app.

Utöver det har jag ett antal fjärravlästa termometrar och fuktmätare där (telldus). Dels har jag mätt temperaturen i krypgrunden i 3 år fär att se om den någonsin går under noll. Vi skall få in kommunalt VA nu. Tidigare har vi bara haft sommarvatten. Och jag vill helst inte behöva värmeslinga för vattenledningen i krypgrunden. Och jag vill ha en "second opinion" om temperaturen där vi har vatten. Inte bara lita på det som elementen påstår.

Det som kan vara bra att förbereda vid centralbyte är för lastbalansering till elbils uttag. Där finns lite olika system (har dålig koll). En del trådlösa, andra behöver signalkabel mellan central och laddstolpe.
 
  • Gilla
Soma67
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Larmet får väl vara över jordfelsbrytare, bara inte samma jfb som själva pumpen (tror jag).
Ingen JFB för larmet, det ska vara utanför för att inte fallera om något slår ut en JFB.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.