Köpte en ny ventil till min toa och trödde det skulle var enkelt. Men på det sättet den är konstruerade ser det ut att jag måste montera av hela cisternen...som inte går...

Jag bröt av det blåa ventilen men ringen sitter kvar i cisternen. Jag kan skruva på den i oändligheten för att den biten på andra sidan sitter inte fast utan snurra runt samtidigt. Skulle jag få ut den kommer jag inte att kunna få in den nya genom hålet, då måste jag använder mig av den gamla.

Cisternen har 2 skruvor i cisternen som går att lossna men det hela sitter fast ändå. Jag tror att den är limmad till resten av toaletten.

Det verkar som det är meningen att byta ut hela skiten, den är inte gjord för reparation.

Tacksam om någon har en idé vad jag ska göra...
 
  • photo(1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo(3).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
går visst ! det sitter en packning mellan sistern och skål som du också måste köpa,
men hade det inte räckt ed att byta boll !?
 
Jo, det ligger packning mellan dem. Jag har skruvat loss det jag kan men den ville inte flytta på sig, därför tyckte jag att det måste vara limmat också. Måste jag köpa ny packning om jag rycka loss cisternen? Det här var mycket jobb för att en liten trams sak gick av! :(

Ja, jag ville bara byta det blåa röret och bollen först...men de också sitter fast ihop! Det hela är ett system.
 
de äldre gustavsberg måste man dela på om man ska byta det komplett, själva sätet i botten är skruvat bakifrån så man måste dela på sits och cistern. Oftast sitter det som satan och många gånger går det ur bitar ur porslinet så ny packning är överflödigt, låt resterna sitta där det är och kör med nåt silicon istället.
 
Det här är så otroligt löjligt. Spolsystemet är en del och går inte att ta isär för att byta ut små delar på den. Bara en liten blå plast hake gick av. Men hela den är monterat så att den kommer inte ut från cisternen! Sen...är cisternen fast på sätet! Hur kan någon ha designat detta så dumt? Eller kanske med flit så att man är tvungen att anlita en rörmokare så att dem kan tjäna pengar. Hoppas det inte kostar mig skjortan nu bara.

Tack för ert svar - Jag ringer rörmokaren imorgon. Vattenledningen började vika sig och toan kändes som om den skulle spricka.

Nästan hela dagen till det här....fyyyyy!
 
Ville bara kompletera tråden med svaret jag fick av Gustavsberg. Detta för andra som tänkte att reprarera sin egen 80-tals Gustavsberg toa:

Hej,

Eftersom centrumpelaren har gått av så måste man i detta läge ta av cisternen(finns ingen annan väg att gå), det är en limmad packning som man måste skära loss med en vass kniv typ bladkniv eller dyligt.

Sedan återmontera bottenventilen.

Sen måste man ersätta med en ny cisternpackning som heter RSK: 7890197 för att få ihop detta igen.

Känner du dig minsta osäker på detta, så rekommenderar jag att kontakta en rörinstallatör för detta jobb. En wc modell av dagens typ av modeller är lättare att serva själv. En modell av denna typ är mer gjord för att servas av rörinstallatörer. Så jag förstår att ni får problem då den inte är så lätt att mecka med själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
airk och 1 till
  • Laddar…
Bara att göra som Gustavsberg säger: Ta en brytkniv, eller en tunn kockkniv, och skär mellan cistern och skål. Det är en ca 3-4 mm tjock skumgummipackning med dubbelhäftande tejp på båda sidor. Och sedan är det bara att byta bottenventilen, skrapa rent packningsytorna och montera den nya packningen på skålen och sedan sätter du tillbaka cisternen. Det har aldrig gått några flisor för mig iaf och har du skurit igenom packningen hela vägen och inte bryter för hårt i cisternen så ska det nog gå bra för dig med.
 
  • Gilla
Felixlr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.