Jag ska byta ut gamla uttag och strömställare i hela bostaden.

Jordat på ett uttag som går ut till balkongens timeruttag men resten ojordat i samma rum, men ej samma grupp på säkringen. (Dvärgbrytare)
Hur resten av bostaden ser ut vet jag ej än, troligtvis ojordat överallt och jordat i kök plus badrum. Är det ok? Inte jag som gjort detta då det är en nyköpt gammal bostad. Ca år 1968.

Bör jag påminna om dolda elfel till föreningen eller är det bara att smacka upp nya exxact uttag, typ ojordade uttag till ojordade dosor osv. Strömställaren åker ut och dimmer kör vi på.

Ganska stela gamla kulokablar ibland olika färger på fas o nolla. Har en stark känsla av att jag bör dra om hela skiten. Eller kan jag låta det vara o bara byta ut uttag osv? Har för mig att vissa produkter behöver jordas som tex tv, dator och tvspel konsol. Eller en jättestor ikea lampa som ska hängas upp. Lätt att man vidrör den.
 
Det är iofs väldigt få apparater idag som "kräver" jordning. De allra flesta elprylar är numera dubbelisolerade, så att de inte har jord i anslutningssladden.

Kablar från 68 är oftast i god kondition så det finns normalt ingen anledning att byta ut dem av ålderskäl. Man började med PVC isolering på 50 talet, det mesta från efter den tiden är OK fortfarande idag. Medan de flesta kablar från före den tiden var slut redan för 30 år sedan.
 
Okej, så det är ändå lugnt. Men det där med att någon har dragit en kabel från rummet bredvid och smackar upp en utanpåliggande uttag och sen ut till balkongen med jord stör mig lite med tanke på lagstiftningen. När resten är ojordat.

Om vi vänder på det här. NÄR BÖR man dra om elen?
 
C
fixarx skrev:
Jordat på ett uttag som går ut till balkongens timeruttag men resten ojordat i samma rum, men ej samma grupp på säkringen. (Dvärgbrytare)
När det ser ut så där är det enligt min erfarenhet risk för att skyddsjorden i uttaget på balkongen inte är inkopplad, så det bör du iallafall kontrollera om du inte redan gjort så.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag kan inte komma till det nya bostaden förns helgen. Så jag samlar på så mkt info jag kan nu innan helgen. Om jorden är kopplat där ute vad innebär det?
Tvärtom, om inte kopplat vad innebär det?

Jag kollar rummet bredvid samtidigt om dessa är jordade eller inte.

Edit: lamputtaget i rummet är en jordad uttag, men hur det ser ut därinne har jag inte kollat upp. Men den är på samma grupp som de OJORDADE uttagen. Om den är jordad med gröngul vad bör jag göra? Om den bara har 2 trådar, så byter jag naturligtvis ut den till en ojordad??
 
Redigerat:
Vad jag tycker du bör göra är just att låta granska elanläggningen. Därefter vet du vad som behöver göras, JFB mm. Kablar från 1968 kan vara av den typ som har en oisolerad och berörbar metallmantel, dock inte den gamla "dödskulon" utan med plastisolerade ledare. Dagens EKRK är hur som helst bättre där.

Jordning av uttagen i de torra rummen beror främst på om det finns jord där som skulle motivera jordning av uttagen, t.ex jord i form av vattenradiatorer eller annat, eller om du bor på nedre plan. Om du behöver göra om allt så ska du naturligtvis jorda uttagen i alla rum, men annars är det troligen inte nödvändigt. Det är ju en stor kostnad att byta alla uttag, och då är det ju dumt att köpa ojordade.

Lamputtag ska följa vägguttag, dvs jordat eller inte jordat. Om du har ett jordat lamputtag men ojordade vägguttag så är det fel.

Uttaget på balkongen ska givetvis vara jordat, det kan bli farligt annars om du ansluter apparater som är skyddade genom skyddsjordning. Detsamma gäller kök. Har du uttag i badrummet så ska dessa ovillkorligen skyddas av en JFB - det kan vara si o så med det.
 
Skall tillägga att uttag i badrum var totalförbjudna innan jordefelsbrytaren kom (och jordefelsbrytare fanns inte 1968). Men nu låter det som du har en modern central med automatsäkringar. Då kan det tänkas att jordfelsbrytare sattes in vid centralbytet. Det finns dock många "moderna" centraler som saknar jordfelsbrytare.

Det som fanns i form av uttag ibland i badrum tidigare, var s.k rakapparatsuttag. De har en speciell märkning. De innehåller en isolertransformator som dels sänker spänningen till ca. 120V, dels isolerar så att man inte kan få en stöt genom att vara i kontakt med jord (ex. blött golv) samtidigt som man håller i en apparat som blivit strömförande. De uttagen har ocks en begränsning så att apparaten inte får dra mer än 0,1 - 0,3 A, beror på isolertransformatorns kapacitet.

Men som sagt alla normala uttag skall vara skyddade av jordfelsbrytare om de finns i badrum.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad jag tycker du bör göra är just att låta granska elanläggningen. Därefter vet du vad som behöver göras, JFB mm.

Om du behöver göra om allt så ska du naturligtvis jorda uttagen i alla rum, men annars är det troligen inte nödvändigt. Det är ju en stor kostnad att byta alla uttag, och då är det ju dumt att köpa ojordade.
1.Då ska jag höra mig av med en behörig elektriker angående detta.

2.Uttagen och strömställarna ska ändå bytas ut, de som sitter där nu är gamla o trasiga. Ersätter dessa med exxact serien. Därav undran om ojordat o jordat. Vill inte åka på att jag har bytt uttagen o kört på blandat med ojordat o jordat trots detta var så innan jag köpte bostaden.

Kan tillägga att området är en jättestor radhusområde. Bör jag fråga föreningen om detta och åberopa om dolda elfel? OM det nu alltså visar sig att vara en felaktig elinstallation. Även om det bara är ett par fel med jordningen och liknade.
 
Kan tillägga att om jag drar nya jordtrådar så är det lugnt. Men om jag drar helt nya tvinnade fk 3g 1,5 tex så åker jag på smällen att jag måste byta ut allt i samma grupp. Jäkla gränsfall detta.

Än vad jag gör så måste jag ju dra jordtrådar till de ojordade i samma rum som jordade finns. Stannar det där så är det lugnt.
Men visar det sig att den jordade timeruttaget är en fuskjord dvs på nollan så åker jag på det?
När är det föreningens ansvar och inte?
 
Föreningen har sannolikt inte levererat husen med felaktig kombination av jordat/ojordat. Framförallt inte otillåtna uttag i badrum. Möjligen då i kök, där det förr fanns en defacto standard att ha ojordat vid ex. matplatsen men jordat i matlagningsdelen. Detta var oerhört vanligt, men fel även med den tidens regleverk.

Dolda fel är det här under inga omständigheter. OM det vore dolda fel så är det säljaren du skall gå på (antar att du inte köpt direkt av föreningen). Men som sagt, säljaren kan med stor svårighet göras ansvarig för fel som du dels inte hade anledning att förvänta dig med tanke på varans ålder eller allmäna skick, dels inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning av varan före köp. Och då pratar vi om en helt annan nivå av undersökning än du hinner med på en mäklarvisning.
 
Jag har pratat med en arbetskollega som bodde i samma område för 10-20 år sen. Han sa att dom satte in nya centraler med jfb i hela området. Ca år 2000 därav blandade uttag.

Då faller det ju på installatörens ansvar, delvis förra ägarens. För så fort man smackar upp en jordat måste resten vara jordade i rummet.

Jag måste bara få skriva av mig för att vara hundra på det jag gör :) och att folk kanske har liknade problem.

Jag ringer till elsäk och föreningen, återkommer!
 
Du kan dra nya ledningar med en skyddsledare utan att du måste jorda uttaget, dvs det är tillåtet med en skyddsledare framdragen till ojordade uttag.

Ett jordat lamputtag i ett ojordat rum är väl inte så farligt. Det blir svårt att nå lampan samtidigt med någon annan elapparat. Är avståndet över 2.5 meter kan man t.o.m säga att det är tillåtet. Troligen är inte jorden inkopplad i uttaget vilket är värre för då luras man. Så det bör fixas i vilket fall.

Om det är radhus och därmed "bottenvåning" finns alltså trädgården utanför varje fönster och då finns plötsligt potentiell jordpotential utifrån...och skarvsladdar ut genom fönstret. Så detta ökar motiven *lite* för att jorda alla uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.