Var hos den lokala handlaren idag, dom hade precis haft besök av Boschrepresentanten, enligt uppgift skall dom släppa nästa generation av GTS 10 till hösten. Lite kraftigare motor (2000W mot dagens 1800) och även större arbetsbord (antagligen utfällfara kantar). Funderar starkt på att köpa en GTS 10, känns dock som jag kan vänta till efter sommaren om dom ändå skall släppa en ny modell. Någon som vet något mer om detta?
 
Men GTS1013 ser ju ut att vara en mindre variant av GTS 10. En konkurrent till DW745 snarare.
Enligt TS så skulle den nya snarare vara en lite störrre/kraftigare modell.
 
jac skrev:
Men GTS1013 ser ju ut att vara en mindre variant av GTS 10. En konkurrent till DW745 snarare.
Enligt TS så skulle den nya snarare vara en lite störrre/kraftigare modell.
Jo, det är sant. Jag gjorde kopplingen när TS skrev att bordet skulle bli större mha "utfällbara kanter". Vad det blir för motor i en eventuell 240V-version är det svårt att gissa något om - den behöver inte nödvändigvis ha samma spec som den amerikanska.
 
bygga_bo skrev:
Jo, det är sant. Jag gjorde kopplingen när TS skrev att bordet skulle bli större mha "utfällbara kanter".
Nu vet jag inte säkert att så är fallet, det är enbart en kvalificerad gissning. Den nya sågen skulle ha "större arbetsbord så att det lättare går att såga skivor", men fortfarande passa på det befintliga rullbordet GTA 60W. Om den då inte hade infällbara kanter skulle det omöjligen gå att fälla ihop bordet (beror förstås på vilken/vilka sidor av bordet som är längre). Att göra det lättare att kapa skivor tolkar jag som att det skulle vara större i utmatningsriktningen.

På jänkarnas Boschsida verkar det som att 4100 och GTS1031 har samma motor på max 4 hästkrafter, vilket i så fall är 3000W. Räknar man dock på traditionellt sätt med effekt = ström x spänning får man det till 1800W (15A x 120V), dvs samma motor som på denna sida Atlanten. Bortsett från underredet verkar annars GTS1031 vara identisk med den vanliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.