Läste denna artikel på NyTeknik om en ny bok, ”Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning”

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article700701.ece

Bland annat säger skribenten: "- Jag räknar med att det blir en kursbok inom elutbildning både i gymnasiet och på högskolorna och kanske också på utbildningarna för brandingenjörer och brandutredare, säger han."
 
Vettigt förutom att det verkar tas för lite hänsyn till lättantändligheten på rökgaser, det är liksom det som brinner och knappast några fasta eller flytande ämnen.

/Kent
 
C
Nej, ingen eld utan rök fick vi lära oss i skolan, det är ju de gaserna som brinner...
 
Ah, det hade redan tipsats om den. Jag tyckte väl att jag kände igen den :)
 
cheetah1 skrev:
Nej, ingen eld utan rök fick vi lära oss i skolan, det är ju de gaserna som brinner...
Nja, är det inte "ingen rök utan eld"? :cool:

//Patrik
 
Det påstås att en brandorsak kan vara "Överbelastning som beror på att för många förbrukare kopplats till samma säkring". Men, stämmer detta? Borde inte detta leda till att proppen går, snarare än till att en brand uppstår?
 
305 skrev:
Det påstås att en brandorsak kan vara "Överbelastning som beror på att för många förbrukare kopplats till samma säkring". Men, stämmer detta? Borde inte detta leda till att proppen går, snarare än till att en brand uppstår?
Jo, jag håller med dig. Verkar lite konstigt. Snarare att det sitter för stor säkring eller att dvärgbrytare är låsta från att bryta genom att vara tejpade eller dyl. :p

//Patrik
 
Kan vara en dålig kopplingspunkt, t.ex glappande torix, som visar sig först när man krämar på.
 
C
Patrik_Hed skrev:
Nja, är det inte "ingen rök utan eld"? :cool:

//Patrik
Icke. De är de brandfaliga gaserna (röken) som bildas vid upphettning som kan brinna med öppen låga, inte lågan som skapar röken. (Med en hel drös undantag förstås...)
 
Men du har helt rätt Patrik Hed, ordstävet är, "Ingen rök utan eld".
 
O
Läste den boken nyss och reagerade på kabelfärgerna... han pratade om att L1 var svart, L2 Var BRun och L3 svart med vit rand....
hmmm har precis i plugget fått lära mig att L1 är brun, L2 är svart och L3 är grå, men jag kan ha fel... brukar ha det....
förvisso blandar man svart o vit så blir det grått :p

Men har jag missat nått här? är det några nya regler?
 
Odjuret skrev:
Läste den boken nyss och reagerade på kabelfärgerna... han pratade om att L1 var svart, L2 Var BRun och L3 svart med vit rand....
hmmm har precis i plugget fått lära mig att L1 är brun, L2 är svart och L3 är grå, men jag kan ha fel... brukar ha det....
förvisso blandar man svart o vit så blir det grått :p

Men har jag missat nått här? är det några nya regler?
Det var väl ett tag sen han vara elektriker. Gamla färger.

//Patrik
 
I Sverige har färgerna alltid varit Brun, Svart, Vit men i vissa länder tex USA har man använt Svart, Brun, Vit som fasföljd. Det har fått till konsekvens att många felaktigt har trott att det skulle vara Svart, Brun, Vit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.