Hej! Vi har ett torp från 1912 där vi har ett problem, hoppas att vi kan få lite råd eller idéer på den här delen av forumet eftersom vi är byggnadsvårdsintresserade.

Vi har tagit upp en lucka i golvet på bottenvåningen (i en skrubb) för att inspektera grunden och kan se att hela blindbotten har rasat ner, vi tror det har bildats fukt i grunden som inte har ventilerats undan utan sågspånen har sugit upp fukt och blivit för tungt för blindbotten. Det måste givetvis ordnas så fort som möjligt innan det blir fukt/mögelskador. Troligen är golvet i hela huset likadant även om vi inte kan se så långt från luckan, så vi måste ta upp alla golv. Det verkar (vad man kan se) inte vara någon mögel än så länge även om det nu ligger sågspån direkt ner på marken.
Att det blivit så här tror vi beror på att någon tidigare ägare har murat igen grunden helt (cement). Det går inte att se om det suttit vädringsluckor innan eller om det vädrat genom att dra igenom springor mellan stenarna i grunden, nu är det i alla fall helt tätt. Förutom luckan där man just nu kan titta ner i grunden går det inte att komma åt grunden alls. Misstänker att grunden inte är hög alls på ena sidan av huset, på andra sidan borde det i allra bästa fall vara 50 cm mellan blindbotten och marken. Kanske mycket mindre. Troligtvis är grunden uppdelad i fyra delar med grundmurar "mitt i grunden" eftersom huset byggts ut 1930 och ytterligare en liten utbyggnad på 50-talet. Vi har en murstock i mitten av huset med två kakelugnar, en kökspis, och en rörspis på andra våningen.
Kan tillägga också att vi har ett radonproblem (ca 300 Bq), det var egentligen därför vi började med att ta upp luckan. Det är inget material i huset som innehåller radon men det finns markradon i området och eftersom grunden är helt tät samlas väl radonet där och sipprar upp i huset.

Nu frågan: Vi har haft lite inledande kontakter med byggare, många är väldigt inne på att fylla igen hela grunden med cement och på så sätt göra en "platta" i efterhand.
Som byggnadsvårdare känns det direkt fel med en sån konstruktion på ett gammalt torp, men vi grubblar ändå mycket över hur vi ska göra!

Grunden är som sagt låg på en del ställen, funderar också på om det kommer bli svårt att hålla rätt klimat i grunden trots att man sätter in öppningsbara gjutjärnsventiler i grunden, om det ens går att sätta in ventiler i grunden då grunden är väldigt nära marken på en sida av huset. Vi vet ju inte heller varför grunden murades igen tidigare, om det var okunskap eller om man hade problem redan innan.
Vi bor inte i huset permanent (än i alla fall) och man vet ju inte hur det blir i framtiden. Antar att det vore en stor fördel om man skulle kunna elda i huset varje dag så att murstocken var varm.
Betongplatta gör väl att radonproblemen försvinner helt i början, men frågan är vad som händer i fall det blir små sprickor i plattan (t.ex. vid rörgenomföringar osv), då har man ingen möjlighet att ventilera bort markradonet som när man har torpargrund.

Hur skulle ni gjort? Någon som har erfarenhet av att behöva ta upp golven för att byta blindbotten? Vilket material skulle ni välja som isolering?
 
Om du fyller igen grunden med cement går det inte princip inte att ångra sig, och icke reversibla (återställbara) åtgärder är jag skeptisk till. Försök sänka marknivån runt huset, dränera och bygg ett nytt bjälklag istället. Om det är så att sockeln är putsad med cementbruk skulle jag försöka knacka bort det.
 
Vi har knackat bort cement runt grunden, bytt syll där fukten vandrat från cement till syll...tagit upp golv, grävt ur måttligt i grunden, gjort nya bjälklag och isolerat med Termoträ. Gjort frånfall i marknivåerna från huset. Cementplatta är en konstruktion som skall vara menad från början för att komma till sin rätt tror jag.
 
Precis det rådet du fick av din "byggare" var att fylla huset med betong. "Då är du fri från alla problem sen" fick jag höra.

Gamla hus klarar sig ofta på att det finns en luft och fuktvandring genom huset. I ert fall är det inte önskvärt att få upp radon, den blir väldigt svår att bli av med om ni gjuter platta. Jag tror det blir otroligt svårt att få det helt tätt i kanterna på väggarna inne i huset och då kommer gasen sippra upp där. Jag stod inför samma rent byggtekniska problem med en blindbotten som trillat ner samt ett bjälklag som helt enkelt var så gammalt att det var slut, det behövde bytas och ersättas.

Jag rev ut allt (ett hiskeligt jobb - man blev fort en rackare med slägga, kofot och motorsåg) och grävde ut och sänkte marknivån med c:a 80cm. Sen byggde stödmurar att ställa nya bjälklaget på. Har inte haft några problem med detta. Vi har ventilation i grunden, stick i stäv mot vad alla säger att man ska ha men ingen dålig lukt eller skador ännu men det är ju relativt nygjort, vi får se hur det är om 15 år...

Lycka till!
 
Det första ni borde göra är väl att se till att ta er ner i grunden och krypa ett varv så långt det går. Eller var det för trångt? Sen vet ju ni ändå att åtminstone ett golv måste upp.

Att blindbotten rasar ner behöver kanske inte betyda jätteproblem med fukt, det räcker väl med att några spikar rostat av för att den ska falla ner. Det är förstås inget gott tecken, men inte heller ett argument för att gjuta en platta bara sådär. Ungefär som cementputsningen på grunden, som gott och väl kan ha putsats på bara för att det skulle se prydligare ut.

Ordentlig ventilation verkar väl rimligt att börja med, men också att undersöka lite hur marknivån förändrats med åren, dvs. jämföra med den ursprungliga (under huset) marknivån och den utanför. Sen vet man inte helt säkert att det är marknivån, men ju äldre desto troligare.

Gjuta platta är väl ett ganska drastiskt tilltag, men verkar vara en patentlösning bland byggare. Det behöver inte alltid vara fel, men jag förstår det som att det är mycket mer lämpligt att göra om man flyttar ett hus t.ex. och kan ordna grunden helt efter det med markisolering osv. även under grundstenar osv.

Har precis rivit ut golvet i vardagsrummet, där var det lera som isolering. Den rinner ut genom gliporna. Vi ska ersätta den med 150mm linisolering. Marken under var torr och fin. Wellpapp som rörmokarn krupit på 1950 vid värmeledningsinstallation låg kvar på marken, så så väldigt fuktigt kan det inte varit där.
 
Stort tack för alla svar! Vi var nästan helt inne på att fortsätta med torpargrund från början, men det är skönt att höra synpunkter från lite fler håll och inte bara snickarnas "gjuta betongplatta". Nu känner vi oss helt säkra på att vi vill återställa torpargrunden och isolera med t.ex. termoträ. Jag tror också att det skulle kunna bli mycket värre radonproblem med betongplatta som ni skriver.

Jag har insett att det kanske är lika bra att börja knacka bort cement från grunden direkt. Hur har ni gjort, handkraft eller hyrt något speciellt verktyg för att göra det?

Tittade också lite mer i grunden idag, det går inte att krypa ner där. Det kanske skulle gå med nöd och näppe men det är så mycket brädor och skräp från den rasade blindbotten att jag är rädd att man skulle skada sig eller fastna någonstans. Men det är i alla fall torrt i grunden, kan inte se några spår av fuktskador.

Marknivån i grunden är något lägre än utanför men det känns svårt att sänka marknivån på utsidan av huset. Huset ligger så att det är svårt att gräva bort något utan att marken börjar luta in mot huset och det skulle ju inte kännas så bra.
 
Tyresö
Trots att jag önskar att hela världen var ett enda betonglandskap pga jag driver ett betongpumpsföretag, så tycker jag att du gör helt rätt i att försöka återskapa en ventilerad torpargrund. Det är ingen trevlig miljö att krypa i det trånga utrymmet, men när jobbet är klart, så kommer du i slutänden tycka att det var värt det.
Tumregeln för att ha en ventilerad torpargrund är att du har ett ventilationshål (110 mm diam.)/20 m2 byggyta, och minst ett hål i varje väderstreck oavsett om byggytan bara är 50 m2.

Det är inget kul jobb du har framför dej, men som sagt, det är värt det när det är gjort.
 
Jag väcker liv i tråden igen, för nu ska vi snart förhoppningsvis få ordning på vårt golv. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter.

Vi ska riva ut och sen få hjälp av snickare att göra ny blindbotten. Vi har tänkt så här:
Isolering med Termoträ, göra hål i grundmuren som nu är helt tät och sätta in gjutjärnsventiler som går att stänga (typ såna här: http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Snurrventil,-per-styck). Göra en lucka ner i torpargrunden (fanns inte innan) och sätta in en fuktmätare för att kunna utvärdera klimatet i torpargrunden till en början. Skulle det visa sig att det inte blir bra pga att vi eldar för lite får man sätta trygghetsvakten eller någon annan lösning senare.
Verkar det vettigt?

Sen undrar jag angående ventilationen, hur många ventiler ska man ha? Bottenytan är ca 65 kvm. Jag har hört tumregeln att ventilationens area ska vara 1/2000-del av ytan. I vårat fall = 325 kvcm. Det är lite svårt att uppskatta hur stor öppen area ventilerna har men jag gissar att det kanske motsvarar fyra ventiler, en i varje väderstreck då?
 
Jag är ingen superexpert på detta men jag tycker det låter som ni har en bra plan. Att gjuta platta är dels ett jädra jobb om det ska göras rätt, dels känns det helt enkelt fel om man har några som helst byggnadsvårdsambitioner.

Glöm inte bort de enkla sakerna som att avleda regnvatten och minimera växtlighet runt huset som kan hålla fukt.

Vad gäller ventilation av krypgrunder verkar det finnas många olika skolor om hur mycket det ska ventileras. Det kan bli för mycket också om man ventilerar in varm och fuktig luft i en kallare grund. Vad som är rätt ventilation tror jag helt enkelt varierar från hus till hus och markförhållandena. Du skriver att det ändå är relativt torrt där nu så en viss försiktighetsprincip kanske kan gälla (om det ändå funkat ganska bra i ca hundra år). Dvs börja med att ventilera relativt försiktigt och kontrollera fuktnivån. Med gjutjärnsventiler kan du ju justera "ventilationsarean".

Tänk också på att när ni isolerar om nu så riskerar ni att sänka temperaturen i grunden och därmed höja fuktnivån. Detta beror ju förstås på om ni har huset uppvärmt året runt. Förstod det som att det var ett sommarhus. Om det bara eller mest används på sommaren finns det ju inte heller skäl att isolera så jättetjockt. Att isoleringstjockleken har en baksida kan vara bra att tänka på i alla fall. Många verkar alltid tänka ju mer isoleringen desto bättre men det är inte riktigt sant.
 
Redigerat:
Här har du billigare rosettventiler (och närmre dig): http://www.nackabyggnadsvard.se/p/ventiler-sotluckor/rosettventil-145145.html

Kör dessa i mitt hus från ca 1899: http://www.nackabyggnadsvard.se/p/ventiler-sotluckor/ppningsbar-ventil-155-x-155.html


Har för mig att jag skrivit något om antal i en annan länk, hittar inte den för tillfället (hittar inte litteratur referensen heller tror det var (Sekelskiftets Byggteknik, valfrid Karlsson). Enligt moderna konstruktionsregler skall hänsyn tas till hur vind kommer åt mm. kan då bli upp till 1/1000 (räknat från yta/antal i ref: Bygga grund, Per Hemgren). Men det blev 2st i min 9kvm byggyta utbyggnad. De skall placeras mot varandra, som minst ca 50cm in från hörn enligt tidsenlig konstruktion från förra sekelskiftet(ref: boken Sekelskiftets Byggteknik).
 
Jag håller med om att vara försiktig och mäta.

Börja med att knacka bort cementen, bygg ett golvbjälklag av trä som går att inspektera via någon lucka men gör inga ventilationshål till en början. Mät sedan RF (relativ fuktighet) under något år...

Under den varmare delen av året ställer ventilerna mest till problem när den varma luften, som kan bära relativt mycket vätska, kommer in genom ventilerna i grunden, kyls av och kondenseras på träytorna... och vips har man fått grund för lite "växtlighet".
 
Jag har dåligt samvete för att jag aldrig svarade i tråden så nu får jag ta och sammanfatta hur det blev, kanske någon tycker det är intressant eller har nytta av det.

Tack för tipsen! Lånade genast Sekelskiftets byggteknik och Bygga grund. Sekelskiftets byggteknik var en mycket trevlig bok som var rolig att läsa från pärm till pärm. Hittade avsnittet om grunder och ventilering men det stod inga direkta råd om antalet ventiler vad jag kunde se. Däremot stod det i Bygga Grund att man skulle ha 1 ventil ("standardstorlek")/ 10 kvm vid normalt vindutsatt läge. Vi satte därför (ca 65 kvm grundyta) totalt 6 st rosettventiler, 3 st på varje långsida av huset.
Det blev ventilerna Anders_Roslagen länkade till, kan tipsa om att de tillverkas och kan köpas från Davidssons i Reftele och det var nära, ca 35 mil närmare mig än Nacka... ;)

Att knacka bort cementen i detta fallet var i princip omöjligt, känns som man kunde lagt obegränsat med tid på det utan att komma någonstans alls. Det blev en oortodox lösning i stället, nämligen att ta in ett betongborrningsföretag som fick borra genom stenarna för att få hål till ventilerna!

Att riva ut våra laminatgolv var intressant. Under låg i alla rum en ful (den var verkligen ful) plastmatta (eller möjligtvis linoleum, tror ändå det var plast) i ett monotont mönster i 5 olika nyanser. Troligtvis från 50-talet. Skönt, för det hade varit tråkigt att riva bort den om det hade varit en fin matta. Den var limmad på plattor som jag tror var masonit med kokosfiber på(?!)
Under det låg ett brädgolv som var ganska fult och lappat. Inte minst som underlagsplattorna var spikade i golvet med ett oändligt antal små spikar.

Som tur var tog vi hjälp av snickare sen, att riva resten av golvet och bygga nytt golv hade blivit för mycket för oss att göra själva. Speciellt med en liten bebis att ta hand om samtidigt.

Det är rätt chockerande att se grunden när golven är utrivna. Skräp, spån som hamnat på marken och vårt fall hur mycket lös sten som helst inne i grunden (det här är i en av de mest stenrika delarna av Småland och den stora tomten är delvis ganska stenfri så en del sten dumpades väl under huset).
Vi hade dock tur, det var inget mögel eller svamp i grunden. Det fanns lite rötskador på någon enstaka syll men inte mer än att det ganska enkelt gick att fixa.

Däremot visade sig att badrummet var i dåligt skick (visade sig att det var ett tidigare skafferi, tillbyggt till huset på 30-talet, som senare hade byggts om till badrum 1956) Det var ingen riktig grund under den lilla delen utan bara fyllt med singel upp till golvet med isolering som låg direkt på singeln! Väggarna i badrummet hade också tagit stryk. Så badrummet fick vi riva ut och göra om. Det var inte planerat, men kändes i slutändan helt OK. Det var plastmattor från 70-talet i badrummet och sunkig inredning så det hängde ändå inte ihop med den äldre stilen i resten av huset. Känns skönt att veta att man nu har ordentliga avlopp som dessutom går att inspektera i framtiden.

Som isolering valde vi Termoträ. Kan ju inte säga något om funktionen på lång sikt än, men efter det jag såg när vi blåste in det tyckte jag det såg väldigt bra ut. Bra pris också och det känns bra miljö, hälso- och funktionsmässigt.

Nu ska vi "bara" måla klart köksgolvet med linoljefärg, såpskura resten av golven, tapetsera om en del väggar, sätta tillbaka lister och bygga upp köket igen... =)
 
Kul att höra hur ni gjorde, all lycka till med "bara"!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.