Hilfe! Skulle hjälpa far att koppla in en ny blandare i köket men gick bet på kopplingen till diskmaskinen, den nya kopplingen från blandaren är stor och plan vilket gör att den inte kan gå på anslutningen till diskmaskinen som har en förhöjd sil och en "smal" packning. Vad är standardlösningen på detta?

Mvh,

Matte
 
  • Diskmaskinskoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen standardlösning för det där problemet. Låt mig gissa att blandaren är av IKEA typen?

Lättaste sättet att lösa det är att köpa en "skojarnippel/bondnippel" se länken under.
Alltså en nippel med invänding gänga som är lika stor som den utvändiga. Den gänga du söker heter G20.
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/massingsrordelar/rornipplar-inv-utv/g20-metall-nippel-inutv-gg

Repa gängorna på blandarröret med en polygrip eller bågfil. Lägg på lin åt samma håll som du drar muttern och lägg tätningspasta utan på och dra dit nippeln och anslut slangen på den. Dra inte maskinslangen för hårt, då kan packningen antigen glida undan eller bli sönderskuren.
Använd helst inte gängtape då det mer ofta än sällan läcker. Lin och pasta finns att köpa på bauhaus

http://www.bauhaus.se/unipak-rorkitt-lin-13gr.html?nosto=nosto-searchpage-1
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar Jimmy. Det är värre än så, Jula är det :)

OK men det låter rimligt var inne på någon sådan lösning men var osäker om det var den enklaste, funderade på om det finns någon packning som är tjock nog för att kompensera för den förhöjda silen men kör nog på skojarnippeln då.
 
möjligtvis att man kan köra med en fiberpackning i botten på skojarnippeln, gängan på blandaren ser ju inte ut att ha något stopp i toppen så.
 
Japps, men bra nu vet jag vad jag ska jobba med!
 
Krilleman
Det brukar gå fint att köra fiberpackning i botten på skojarnippeln.
 
OK krilleman_215 men du tror inte en eller två fiberpackningar i botten på anslutningen till diskmaskinen funkar, dvs skippa skojarnippeln?
 
Krilleman
Nej, det är inte att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.