Nu ger jag upp!

Jag har installerat en Grohe beröringsfri blandare till mitt handfat för ca två veckor sedan. Efter ett par dagar slutade varmvattnet att fungera dvs kom inget vatten när man drog "växeln" till varmläge, kallvattnet rann på men gav sedan upp efter en vecka. Då kom inget vatten öht! Vid felsökning kunde jag konstatera att det fanns vattentryck i slangarna från ballofixerna till slangarna som satt i blandaren. Åkte till Bahaus där jag köpt blandaren för att reklamera och fick ut en ny (grymt bra service), som installerades igår kväll och fungerade klockrent, idag försvann kallvattnet helt plötsligt igen, VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!?!!?

Är det någon som hört talas om något liknande fenomen?

Tacksam för snabbt svar om ni har någon teori och vägledning att ge för Bauhaus hade aldrig hört talas om detta.
 
Redigerat:
Sitter det ingen extra sil (som kan bli igensatt av skräp i rören) på intaget på blandaren? Prova att spola vattnet direkt från Ballofixen och ner i en ljust färgad bunke/hink och se efter om det finns skräp. Alternativt sätt för en ljus tygbit och sila igenom.
 
Tack för tipsen Hasse!

Pratade med Grohe som var väldigt hjälpsamma och serviceminded. Där trodde man att det kunde röra sig om backventilerna som sitter längst ut på slangarna.

Sagt och gjort så kopplade jag loss slangen till kallvattnet, den som slutat att fungera, och mycket riktigt så satt backventilen intryckt så pass att plastpluppens ovansida låg i jämnhöjd med slangöppningen (svårt att förklara). Detta borde vara anledningen till att det blir heltäppt och inget vatten strömmar fram. Öppnade även den andra slangkopplingen (den som fortfarande fungerar) och då låg ventilen lite snett i den adapterkoppling jag satt dit då slangen från blandaren inte når ända fram till ballofixerna. Eftersom den inte hade täppt igen ännu så fungerar varmvattnet. Men i felsökningssyfte så plockade jag bort backventilerna och då fungerade det klockrent på både varm och kall vattnet. Dock kvarstår, hur klokt är det att köra utan backventiler? Något som kan ta skada? Noterade att slangarna ”slog” lite mer vid tillslag….Tacksam för råd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.