Tjenare

Köpte mig ett nytt tvättställ med underskåp idag, passade självklart på att köpa mattsons bottensil osv. Men då jag blev lite snål så hittade jag en blandare av märket Fiori eller Aqua (blandaren heter Caricia) 399:- på coop bygg. glad i hågen for jag hem för att kolla vad jag har för befintliga rör och där var det raka kopplingar som var från 10mm rör till mindre, så jag köpte nya raka koppling 10 till 10 då anslutningsrören till blandaren var detta yttermått. Kommer hem efter en till sväng och ska se hur det hela passar (har aldrig monterat nå liknande förr) Men !

Det hela visar sig att anslutningsrören må vara 10mm yttermått men rören är rätt tjock (typ oljerör kromade) så innermåttet är endast 7mm, med andra ord dom här kopparhattarna man skall styra in passar ej ! Dessa är 8mm i yttermått, skall åka på Coop imorgon och snacka med dom, tänkte bara om någon vart med om nå liknande och vad man kan göra?

hittar ingenstans på internet att det ens finns rör som är 10x0,7mm :x
 
Du ska inte styra in några kopparhattar när du monterar en kran på 10 mm. Det ska PÅ en tätningshylsa efter muttern...
 
Jag förmodar att "kopparhattar" = stödhylsor. Du behöver inte montera någon stödhylsa om nu röret redan har grov godstjocklek, stödhylsan är enbart till för att ett tunnväggigt rör inte skall snörpas ihop för lätt när man drar åt kopplingen. Jag antar att blandaren har flexibla anslutningsslangar avslutade med en kort rörstump?
 
Var nog lite snabb igårkväll, är ju samma klämprincip som mina autometer mätare i bilen fast istället för nylonslang är det här kopparslang :S

Provade bara lite enkelt att dra åt och det gick ju alldeles lysande, nu blire bara att stänga av vattnet och pillra på lite d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.