Haft en läckande blandare i köket ett år. Köpte en ny blandare för något halvårsedan, Mora, och idag skulle jag installera den.

Blev en tur till bauhaus då det först visade sig att jag har 3/8 muttrar och inte sådana där moderna kopplingar under diskbänken. Fick hjälp med att fixa mellankopplingar men jag får inte till det. Trots att jag använder gäng tejp så får jag det inte att sluta tätt. Är tre gängor som jag tejpar men hur jag än gör så är det åtminstone en som läcker.

Börjar ge upp och åker snart och köper ny blandare med 3/8 koppling. Vad gör jag för fel?
 
  • Rörkopplingar under diskbänk med gängtejp på en läckande mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slätändan ska in i en klämringskoppling, i denna ska det inte vara någon gängtejp eller annat. Annars ser det ut som rätt koppling?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Slätändan ska in i en klämringskoppling, i denna ska det inte vara någon gängtejp eller annat. Annars ser det ut som rätt koppling?
Ursäkta att jag låter dum nu men slätändan?
 
 
Ok, den har en klämringskoppling och det är ingen gängtejp där. Mutter som drar åt klämringskoppling en har dock det. Är det fel?
 
Ja, det är kona så det ska täta i konan, och att klämringen är mjukare än sätet och överfallsmuttern.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, det är kona så det ska täta i konan, och att klämringen är mjukare än sätet och överfallsmuttern.
OK, så bort ned gängtejpen på den och testa igen?
 
Japp.
Överfallsmuttern och nästa del den sitter på är delar av en komplett koppling, dvs köpta förpackade tillsammans? Eller är det en halvkoppling?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Japp.
Överfallsmuttern och nästa del den sitter på är delar av en komplett koppling, dvs köpta förpackade tillsammans? Eller är det en halvkoppling?
De två översta "muttrarna" är köpta tillsammans i ett paket och så var den nedersta separat.
 

Bästa svaret

Då borde det bara vara att skjuta ner slätändan i bott och dra till.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Då borde det bara vara att skjuta ner slätändan i bott och dra till.
Tagit bort gängtejpen på båda. Läcker inte alls som det gjorde förut men är ändå inte 100% tätt. Nu är det de två undre som turas om att läcka lite smått. Det känns som de två borde ha gängtejp. Är det så att jag snålar eller kanske har haft för mycket?
 
Gängtejp kan var knepigt om man inte är van. Det finns 3/8" halvkopplingar som du hade hunnit använda. Då hade du sluppit alla onödiga skarvar.
Om dina ballofixer har konad anslutning så hade det fått bli mutter och klämring istället.
De övre skarvarna ska inte ha någon tejp!
 
L lordi skrev:
Gängtejp kan var knepigt om man inte är van. Det finns 3/8" halvkopplingar som du hade hunnit använda. Då hade du sluppit alla onödiga skarvar.
Om dina ballofixer har konad anslutning så hade det fått bli mutter och klämring istället.
De övre skarvarna ska inte ha någon tejp!
Ja, funderar på att köpa en ny blandare för att slippa problemet. Aldrig haft problem med gängtejp förut men å andra sidan så har jag aldrig kört koppling på koppling.

Inte så stor lust att ringa en rörmokare bara för att få till gängtejpen. Lol
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ja, funderar på att köpa en ny blandare för att slippa problemet. Aldrig haft problem med gängtejp förut men å andra sidan så har jag aldrig kört koppling på koppling.

Inte så stor lust att ringa en rörmokare bara för att få till gängtejpen. Lol
Kruxet är att gängorna inte är koniska. Då kan det vara knepigt, för tejpen vill snurra med om man inte raspar gängorna.

Problemet här är inte blandaren, utan det är att du inte har fått rätt kopplingar.
 
Varför inte börja om från början och köpa ballofixer med klämringskoppling som passar direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.