Ska byta bergvärmepump eftersom den jag har är 25 år och håller på att ge upp.

Har kontaktat några firmor för offert.
Några sa att jag behöver ett nytt borrhål för att den ska fungera optimalt, det tycker jag också.

Men en sa att det var onödigt med ett nytt borrhål och gav mig en offert på att bara byta till ny bergvärmepump. NIBE S1255-12 kW

Ska man bör eller bara byta pumpen?

Bor i ett hus i Jönköping på 117 kvm och källaren på 70 kvm
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
K
Vilken pump och storlek har du idag? Antalet tillskottstimmar? avverkade kWh per år?
Hur väl är huset isolerat?
 
Ja, för att värma hela kåken utan elpatron så skulle du kanske behöva 1255/ 12kw men utan att veta hur mycket borrhålet ger så verkar dom där metrarna vara snålt tilltagen för en 12kw. Risken är att du inte får ut det du behöver av borrhål å det blir mycket elpatron på vp. Hur stor vp sitter där nu?
 
V Vector skrev:
Ja, för att värma hela kåken utan elpatron så skulle du kanske behöva 1255/ 12kw men utan att veta hur mycket borrhålet ger så verkar dom där metrarna vara snålt tilltagen för en 12kw. Risken är att du inte får ut det du behöver av borrhål å det blir mycket elpatron på vp. Hur stor vp sitter där nu?
Nja, vad grundar du en 12 kW på, vi vet inte vad huset förbrukar idag?

Du kan få vårt hus som exempel (har skrivit flera gånger om det i trådar.)
Ett hus 120 kvm + 120 kvm källar huset byggt 1960.
Har en Thermia Villa 55 (5,5-6kW) och 96 m borrat, installerat 2001, inomhus temperatur 21.22 grader.
Tillskottsel några exempel
20/1 2011 - idag 590 timmar och 6 kW elpatron blir 3540 kWh och 354 Kwh/år (inkl- legionellakörningar)
Tillskottsel börjar gå in runt minus 8-10 grader och de är inte så många timmar under en tioårsperiod här nere i söder vi hamnar där. Från 4/10 2019 till 15/1 2021 så användes 15 timmar inkl. legionellakörning.

Sedan är husen individuella, men ett exempel ovan. Lite tillskottsel blir kostnadseffektivare än att dimensionera en pump och borrhål för att aldrig nyttja den, men det finns nästan en "hysterisk rädsla för tillskottsel så merparten av firmorna gör denna överdimensionering så blir kunderna nöjda och inga klagolmål att man sett elpatron aktiveras. Ekonomiskt, nja, det får var och en avgöra.;)
 
A AndersS skrev:
Nja, vad grundar du en 12 kW på, vi vet inte vad huset förbrukar idag?

Du kan få vårt hus som exempel (har skrivit flera gånger om det i trådar.)
Ett hus 120 kvm + 120 kvm källar huset byggt 1960.
Har en Thermia Villa 55 (5,5-6kW) och 96 m borrat, installerat 2001, inomhus temperatur 21.22 grader.
Tillskottsel några exempel
20/1 2011 - idag 590 timmar och 6 kW elpatron blir 3540 kWh och 354 Kwh/år (inkl- legionellakörningar)
Tillskottsel börjar gå in runt minus 8-10 grader och de är inte så många timmar under en tioårsperiod här nere i söder vi hamnar där. Från 4/10 2019 till 15/1 2021 så användes 15 timmar inkl. legionellakörning.

Sedan är husen individuella, men ett exempel ovan. Lite tillskottsel blir kostnadseffektivare än att dimensionera en pump och borrhål för att aldrig nyttja den, men det finns nästan en "hysterisk rädsla för tillskottsel så merparten av firmorna gör denna överdimensionering så blir kunderna nöjda och inga klagolmål att man sett elpatron aktiveras. Ekonomiskt, nja, det får var och en avgöra.;)
Grundar det på... han har ju fått en offert på en inverterstyrd 3/ 12 kw så det är väl det. Och jag tror utan att veta mer att den är för stor för borrhålet han har för att få ut full effekt av vp
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Ett "problem" man kanske inte tänker på, är att dagens pumpar är mer effektiva, det innebär att de tar ut mer energi ur berget, och förbrukar motsvarande mindre el.

Om man tänker sig att en 12kW pump för 25 år sedan levererar 12kW värme till huset, av det kommer 4 kW från el som driver kompressorn, och 8 kW är värme från berget. Då är det dessa 8 kW som skall tas upp från väggarna i borrhålet.

Om då en modern värmepump som ger 12 kW värme till huset, bara drar 2,5 kW el, och tar 9,5 kW från borrhålet. Då kan borrhålet behöva vara motsvarande längre för att kunna föra över lika stor effekt från ytan i hålet.

Till detta kommer att man för 25 år sedan medvetet underdimensionerade värmepumpar, så att de vid riktigt kallt väder skulle behöva ta till tillskottsvärme. Det ansågs oekonomiskt att ha en värmepump som är överdimensionerad vid ex. -5 grader, för att den skall orka med att värma även vid -20. Idag dimensionerar man för att tillskott i princip aldrig skall behöva tas till. Därmed behöver man ta mer värme ur berget, och hålet måste vara djupare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
25 år gammal pump och 86 m borrhål bör vara en pump på max 6 kW som ts har idag.
Men det som avgör val av ny pump är vilken temp är det från borrhålet nu i mars?

Sedan bör man vikta kostnad för att borra mera mot tillskottsel.

Så ts får samla ihop lite mera fakta om nuvarande installation.
 
H hempularen skrev:
Om man tänker sig att en 12kW pump för 25 år sedan levererar 12kW värme till huset, av det kommer 4 kW från el som driver kompressorn, och 8 kW är värme från berget. Då är det dessa 8 kW som skall tas upp från väggarna i borrhålet.

Om då en modern värmepump som ger 12 kW värme till huset, bara drar 2,5 kW el, och tar 9,5 kW från borrhålet. Då kan borrhålet behöva vara motsvarande längre för att kunna föra över lika stor effekt från ytan i hålet.
.
Nja, den energi du behöver till uppvärmning/varmvatten förändras ju inte, du kan inte räkna in energin som kompressor och övriga elkomponter i bvp förbrukar som att det ingår i det pumpen avger.
Det är ett sätta att beräkna effektivitet hur använd energi för att driva pumpen utifrån vad den sedan ger. Den nya drar mindre energi för att avge samma energimängd, men behovet av avgiven energi kan ju vara konstant. Så kunde man med t.ex. med en pump som tog 4 kW för att avge 12 kW nu klara sig med 2,5 kW i förbrukning för att avge 12 kW så är det samma energi som behöver tas från borrhålet (mycket förenklad förklaring). Så ts skulle kunna ta ut samma energimängd från borrhålet men med en effektivare bvp som förbrukar mindre energi.
Däremot ska en ny anläggning dimensioneras utifrån dagens värmepumpar som har konstruktioner som mera dynamiskt anpassar effekten bl.a. efter temperatur på köldbäraren.
 
Jag har just nu en ivt greenline compact 8.
Tillskottstimmar vet jag inte vart man kollar.

Huset är byggt 1960, har inte gjort någon tilläggsisolering, bara byt till treglasfönster.

Har haft ute en som säljer ivt och kollat nu, han tyckte det behövdes ett borhåll till på 100 meter. Han ska skicka offert senare i veckan.
 
Den gamla pumpen går inte att avläsa tillskottststimmar på.
Hur mycket är din totala elförbrukning per år?
86 m var snålt för C8 redan för 25 år sedan. Jag har likadan VP med 105m. Undrar om de fick sluta borra pga problem? 86 m låter ju lite udda.
 
O Olle61 skrev:
Den gamla pumpen går inte att avläsa tillskottststimmar på.
Hur mycket är din totala elförbrukning per år?
86 m var snålt för C8 redan för 25 år sedan. Jag har likadan VP med 105m. Undrar om de fick sluta borra pga problem? 86 m låter ju lite udda.

Min förbrukning ligger runt 14500.
Vet inte varför det är djupare.
 
Det du ska räkna på är kostnaden för ett extra borrhål på 100 m och en större pump som offererats, 12 kW. Jämför sedan med offert med en mindre pump (alt. en som anpassar sig efter temperatur på köldbäraren, inkommande temp från borrhålet) som du klarat dig med tidigare. Kan inget om olika CTC-modeller men C8 låter som en 8 kW pump och spontant låter borrdjupet lågt, men det är temperaturen från borrhålet som är det viktiga (kanske bra vattengenomströmning via sprickbildning)
Man får ganska många tillskottstimmar här nere i södra Sverige för att borra ett nytt extra hål på ytterligare 100 m.
Det du ska försöka läsa ut nu när pumpen går och det är nu perfekt tid på året efter en vinter vad för inkommande temperatur du har på köldbäraren, där har du viktig information får kommande beslut.
Du får gärna ge info om vad ett extra borrhål kostar.

Inget konstigt med lite udda siffror på gamla borrhål det förekommer, tror jag har 96 eller 98 m.
 
A AndersS skrev:
Så kunde man med t.ex. med en pump som tog 4 kW för att avge 12 kW nu klara sig med 2,5 kW i förbrukning för att avge 12 kW så är det samma energi som behöver tas från borrhålet (mycket förenklad förklaring). Så ts skulle kunna ta ut samma energimängd från borrhålet men med en effektivare bvp som förbrukar mindre energi.
Du har helt fel.


TS: Det finns ju andra sätt att komplettera ett borrhål om man tänker lite utanför boxen. Frånluftsvärmeväxlare, ”ispinne”, markvärme, solfångare. För att ta några exempel.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har helt fel.


TS: Det finns ju andra sätt att komplettera ett borrhål om man tänker lite utanför boxen. Frånluftsvärmeväxlare, ”ispinne”, markvärme, solfångare. För att ta några exempel.
Inte i sättet att räkna, du får nog förklara dig.
Sedan kan du ha en annan filosofi hur man ska göra.

Och andra alternativ som ts kan räkna på om man vill vara ekonomisk och inte bara se till bvp är att lägga större pump och extra borrhålspengar på solceller, pengarna kanske räcker till halva den investeringen. Det är vad jag ev. funderar på.
 
Vi behöver veta vad du har för temperatur på brinen idag? det kan skilja ganska mycket på effekten i olika borrhål, dels på hur långt det är till grundvatten, dels om grundvattnet rör sig. Som exempel kan jag berätta om min nibe 7 kW som går mot ett 65 meter (och då försvinner tio meter till grundvattnet) djupt hål och det fungerar jättebra +4 upp och +1 ner (även när det var som kallast). Spontant skulle jag säga att du klarar dig med befintligt hål. Det värsta som kan hända är att köldbäraren blir lite kallare och värmepumpen får en teoretisk sämre verkningsgrad. Men du kommer aldrig få igen pengarna på ett nytt hål.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.