Har nu en bänkskiva ca 27 mm tjock. Vill byta bänkskivan men inte kaklet (mosaiken). Då jag noterat ojämnheter mellan nedersta mosaikkanten och befintlig bänkskiva där det på vissa ställen är ett mellanrum på 8 mm hade jag tänkt köpa en 38 mm bänskiva för att få till det jämnt. Problemet då är ju att bänkskivan kommer behöva monteras utanför mosaiken och inte under mot väggen. Går det att göra så?
 
Du kanske kan fräsa av en bit av skivan i bakkant, ett spår som är tillräckligt djup för att passa mot mosaiken och låta resten av skivan gå dikt mot väggen. Sedan en silikonsträng på det.
 
Eller så drar du av tjockleken av mosaiken på baksida av bänkskivan och trycker den emot mosaiken sen en fog?
 
Du har ingen del med rostfri bänk/vask ?
I så fall så är de nämligen ofta uppvikta bakom kakel och omöjliga att riva bort utan att skada kakeln.
 
Ursäkta sent svar. Löste det genom att höja underskåpen genom att skruva på benen (Ikeakök..)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag undrar ska man ha bänkskiva under kaklet eller kan man ha bänkskiva på/intill kaklet och sen silikon. Jag har för mig att byggregler säger under kakel men min vän säger det spelar ingen roll... Kanske det är gammal info jag har eller att han har fel, är det någon som vet? Nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.