"elpaco" tipsade igår åter om en annan mycket bra och grundlig tråd, nämligen denna. Har begrundat och viktat innehållet i båda trådarna innan jag satte ihop "min" lista.
 
phl skrev:
"elpaco" tipsade igår åter om en annan mycket bra och grundlig tråd, nämligen denna. Har begrundat och viktat innehållet i båda trådarna innan jag satte ihop "min" lista.
"Min lista" och phl= Per Henrik Lundblom. Det är ingen hemlighet antar jag, varför inte skriva det i artikeln?
 
vectrex skrev:
"Min lista" och phl= Per Henrik Lundblom. Det är ingen hemlighet antar jag, varför inte skriva det i artikeln?
Sherlock Holmes!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
vectrex skrev:
"Min lista" och phl= Per Henrik Lundblom. Det är ingen hemlighet antar jag, varför inte skriva det i artikeln?

Kanske bara lite anspråkslös Ödmjukhet... "big deal"...vi vet och dom som inte vet kan fortsätta leva i ovisshet....;)
 
Bra initiativ men jag tycker guiden är lite fattig, speciellt när det kommer till el-verktyg. "1000-3000" för en bra skruvdragare, mjo men det finns även skit som kostar 2500:- Man måste ju tänka på att de som läser artikeln inte är verktygsentusiaster. lätt hänt att folk tror en B&D är kung när det gäller skruvdragare. Visst är en Black & Decker kanske ingen katastrofal dålig skruvdragare men man får ju betydligt bättre för pengarna.
Kan även vara värt att påpeka att t.ex. Dewalt (B&D) och särskilt Makita har ett enormt utbud när det gäller batteriverktyg, kan vara väldigt bra att veta för en vanlig dödlig som kanske även funderar på en batteridriven häcksax eller något annat någon gång i framtiden.

Borrhammare och reglerbart varvtal: Stör mig något enormt på borrhammare/borrmaskiner som saknar detta. Lätt hänt att det blir fula märken då dessa gillar att "studsa runt" innan borret hinner bita fast sig. Dessa billiga maskiner saknar även mjukstart som gör det hela ännu värre.

En bra kap/ger såg tycker jag är ett måste, har sett alldeles för mycket fula skarvar runt omkring. Går givetvis bra med en manuell version även om det tar emot att säga så :)

Portabel jordfelsbrytare är bra å ha när man jobbar med elverktyg.

Dammsugare alt. avskiljare (välj en i ok kvalitet). Tror många råkar döda deras vanliga dammsugare pga. finkornigt damm. Kan bli halvdyrt då en bra dammsugare lätt kan kosta runt 2000:- Då känns det lite dumsnålt att inte ha en billig avskiljare till att ta det värsta.
 
För att cementera det en gång för alla, phl == Per-Henrik Lundblom.

screamin-daemon skrev:
Bra initiativ men jag tycker guiden är lite fattig, speciellt när det kommer till el-verktyg. "1000-3000" för en bra skruvdragare, mjo men det finns även skit som kostar 2500:- Man måste ju tänka på att de som läser artikeln inte är verktygsentusiaster. lätt hänt att folk tror en B&D är kung när det gäller skruvdragare. Visst är en Black & Decker kanske ingen katastrofal dålig skruvdragare men man får ju betydligt bättre för pengarna.
Kan även vara värt att påpeka att t.ex. Dewalt (B&D) och särskilt Makita har ett enormt utbud när det gäller batteriverktyg, kan vara väldigt bra att veta för en vanlig dödlig som kanske även funderar på en batteridriven häcksax eller något annat någon gång i framtiden.

Kul med input screamin-daemon. Valde att undvika i det längsta att rada upp märken och/eller modeller då jag tycker det lätt kan bli lite konstigt. Skulle gärna utveckla tankarna kring skruvdragare, kan nog skriva flera sidor tankar kring detta men i en översiktlig lista fick det tyvärr bli en kortare formulering. Kanske för kort?

Borrhammare och reglerbart varvtal: Stör mig något enormt på borrhammare/borrmaskiner som saknar detta. Lätt hänt att det blir fula märken då dessa gillar att "studsa runt" innan borret hinner bita fast sig. Dessa billiga maskiner saknar även mjukstart som gör det hela ännu värre.
Håller med om att det är mycket trevligare att använda en borrhammare med varvtalsreglering. Har två sådana av kända märken samt en kinahammare. Tycker dock att kinahammaren är väldigt prisvärd även om ergonomin är katastrof.

En bra kap/ger såg tycker jag är ett måste, har sett alldeles för mycket fula skarvar runt omkring. Går givetvis bra med en manuell version även om det tar emot att säga så :)

Portabel jordfelsbrytare är bra å ha när man jobbar med elverktyg.

Dammsugare alt. avskiljare (välj en i ok kvalitet). Tror många råkar döda deras vanliga dammsugare pga. finkornigt damm. Kan bli halvdyrt då en bra dammsugare lätt kan kosta runt 2000:- Då känns det lite dumsnålt att inte ha en billig avskiljare till att ta det värsta.
Tre bra förslag på prylar. I samband med författandet av guiden sammanfattade jag även en utökad lista över verktyg och maskiner som jag tycker behövs om man ämnar dra igång någon form av renoveringsprojekt. Först på den listan står dammsugare, du kan kanske gissa om kap/gersågen finns med :)
 
  • Gilla
screamin-daemon och 1 till
  • Laddar…
Till PHL.
Vad kul att du nu är officiell skribent på BH. För oss som hänger på verktygsforumet är du naturligtvis ganska välbekant då du skriver såväl frekvent som väl underbyggt och jag vet att dina inlägg ofta är uppskattade inslag.
Hur kommer din aktivitet på forumet att påverkas av att du nu är mer officiell? Kommer det att förändra tonen i dina inlägg, minska det personliga tyckande, påverkar det dina ställningstagande? Om så skulle vara fallet tycker jag detta är sorgligt. Är detta något du funderade över innan du tog steget upp? Skulle vara kul att höra dina egna tankar kring detta.
 
Min ambition är att skrivandet av redaktionellt material till BH inte ska påverka mina inlägg på forumet. Överenskommelsen med BH är att det är fritt fram att uttrycka personligt tycke och smak i det redaktionella. Givetvis har jag en egen ambition om att hålla det på en lämplig nivå och framför allt att inte framstå som "köpt". Tror inte det ska vara några problem att stå med ett ben på "vardera sida" och att inta lite olika roller beroende var jag skriver.

Funderade faktiskt lite på just vad som är OK att skriva i redaktionellt material på BH och tyckte att de svar jag fick från Marlén rimmade väl med mina egna tankar och önskemål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.