Byter innertak i vardagsrum och kök nu och ska senare även byta i hallen. Takytan utgör kanske 50-60% av överplanet.

Gamla ångspärren är nån typ av tjärpapp eller dylikt med glespanel spikad på. Min fundering är om jag ska passa på och kanske sätta ny ångspärr utanpå glespanelen för att bättra tätheten eller kan det få negavit effekt?

Om jag inte lyckades tydligöra mina tankar får ni säga till.
 
Ingen som kan rekommendera om jag ska sätta ny plast som ångspärr eller nöja mig med den papp som är?
 
så länge du inte har dubbla ångspärrar är det ok. den gamla är ju ingen tät plast, så man kan ju inte se den som ett 100% ångspärrskikt. hade det däremot legat redan ett lager plast längre upp hade det varit illa att sätta en till!
 
Jo det låter rimligt. Vad kan bli bäst då, låta det vara som det är med en tjärpapp som det finns lite hål i eller ska jag sätta ny plast under glespanelen efter all el är dragen? Om jag behåller som det är, hur stor skada kan den eventuella fukt som vandrar upp göra? Det är ju kök/vardagsrum det handlar om, inget våtutrymme.
 
  • Gilla
HasseOlle
  • Laddar…
alltså det är ett enplans hus vi pratar om här va? så du har kallvind ovanför? för annars ska du inte ha ngn ångspärr. det är bara mot ytterväggar o taket som gränsar till kallvind.
 
Det är på det övre planet mot kallvinden jag menar.
 
Montera plasten så du kan få den så hel/tät som möjligt! den ska finnas någonstans innan isoleringen! hustets förutsättningar brukar avgöra hur den monteras. annars är en variant som används, är att man har plasten bakom en 45regel. 45mm isolering anses var ok o ha utanför plasten. då kan du dra elen framför o du slipper klyddet med dosor som ska tas hål på plasten osv.
 
  • Gilla
HasseOlle
  • Laddar…
Tack för svar men du missförstod min fråga. Jag bygger inte nytt utan renoverar, det sitter redan glespanel i taket och papp ovanför mot vindan. Jag kommer inte ta bort glespanelen och pappen blir kvar. Min fundering är om jag efter all el är dragen ska sätta plast innanför glespanelen (sedan skruva gips)?
 
du menar att ha plasten precis bakom gipsen? funkar bra, men försök att täta alla genomföringar så noga du kan!
 
jupp så jag menar, och min fråga var om jag ska sätta ditt ny plast och på så sätt täta huset lite bättre eller låta det vara som det är nu? Resten av huset har inte plast i taket, blir det bättre eller sämre om jag sätter plast i delar av huset?
 
Robban66 skrev:
jupp så jag menar, och min fråga var om jag ska sätta ditt ny plast och på så sätt täta huset lite bättre eller låta det vara som det är nu? Resten av huset har inte plast i taket, blir det bättre eller sämre om jag sätter plast i delar av huset?
Har du inte plast innan, och inte nu har problem med fukt i isoleringen så skall du absolut INTE sätta ngn plast !
DET är iaf min rekommendation.

Då riskerar du att skapa problem med fukt. Om inte annat så kanske fukten då tar en annan väg och skapar problem ngn annanstans i huset ?

Möjligen om du tilläggsisolerar/utökar isoleringen så kan det vara påkallat med diffusiontätning, men då borde du konsultera ngn som kan det eftersom du som sagt riskerar att införa problem med mögel och fukt om du gör fel..

/K
 
Det har varit en del begynnande mögel på vinden och vi åtgärdade en del med berocol i somras + bytte dåliga gavlar. En inspektör från Anticimex kunde inte säga om den fukt som varit berodde på en del problem som vi åtgärdat eller om det var fukt från boendeutrymmen. Antar att det är en kombination.

Tanken finns ju att tilläggsisolera kallvinden senare men vet inte hur det ska lösas utan att skapa nya problem.

Om jag får för mig att isolera om vindan i framtiden, går det att ta bort all isolering, lägga ny plast uppifrån mellan takstolarna och sedan isolera och få det hyfsat tätt eller måste plasten sitta under takstolarna?
 
  • Gilla
HasseOlle
  • Laddar…
min åsikt är att du har som mål att lägga plast i alla undertak(mot kallvinden). Det är alltid mycket lättare o göra det från rummet än på vinden! så ta ett rum i taget o plasta in. på vinden har du fullt med massa bråte o grejor ivägen. I taken är det inte mycket o ta hänsyn till!

Eftersom du har problem med mögel minimerar du fukt att vandra upp! dock måste du täta noga!! om du slarvar koncentreras fukten till där det finns en läcka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.