Har precis monterat en altandörr (med spanjolettlåsning) från Ekstrands, http://www.ekstrands.com, men när jag nu skall montera dörrhandtaget, så verkar hålet för roddarpinnen vara 7mm?
Alla butiker jag kollat idag har 8mm som standard!?

Vet någon var man kan få tag på låsbart dörrhandtag med 7mm roddarpinne? Eller skall jag bli tvungen att fila bort 1mm runt om? Irriterande!
Dörren verkar vara tillverkad i Polen, är 7mm kanske någon slags polsk standard?
 
Vänd dig till en låssmed så kan de beställa låsbara handtag med 7 mm pinne från Assa OEM (Fix)
7 mm är en gammal standard i Sverige.
Detta är ett av problemen som uppstår när tillverkarna inte använder produkter som är Standard för den marknad som säljer på.
Låssmeder mm har inte dessa produkter på lager, och i många fall kan man inte heller få tag på dem.

Vill du inte vänta på att låsis tar hem ett nytt handtag, kan du också slipa av 0,5 mm på varje sida. Det fungerar lika bra
 
Redigerat:
Kontakta Ekstrands och be dem ordna rätt pinne till den handtagsmodell du har. 7mm pinne sitter ofta på spanjoletter från Europa, det är inga problem att hitta till vilket handtag du än har...
 
Det fick bli att jag filade ner pinnen, jag behövde få dit handtaget så jag kunde låsa dörren!
Och 0,5 mm på varje sida naturligtvis, tack för korrigeringen!
Måste erkänna att jag ändå är något irriterad över man inte levererar "svensk" standard.
 
  • Gilla
Per Ängquist
  • Laddar…
Så är det med fri handel och olika standarder.
Det jag retar mig mest på är att man är otroligt dålig från leverantör/tillverkare att informera om att lås mm inte följer Nordisk standard.
Vilket gör att man som kund allt för oftast då får produkter som inte klarar skyddsklasser mm Inte så farligt för den normale villaägaren, men för kunden som har ex krav på skyddsklass från försäkringsbolaget kan gå på en nitlott.
 
Har precis gjort samma tabbe.
Köpte en Sp Fönster altandörr på blocket och sen åkte jag och köpte ett Assa handtag på Bauhaus.
Hur filade du ner det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.