Hej! Vi håller på att bygga nytt på baksidan och har planer på att installera någon form av belysning. Det jag undrar är, måste jord dras fram till detta? Det finns alltså ingen jord som vi "kan ta" då det endast är köket som är jordad, och det ligger på andra sidan huset.

Och hur är det med JFB, måste en sån installeras?

Tacksam för svar!
 
Fast installerad belysning kräver inte jord eller JFB, om ni väljer dubbelisolerade armaturer. Armaturer i metall, uttag etc kräver både jord och JFB.
Lite osäker på vad man gör med skyddsledaren i kablarna. Jag skulle dra fram jord till alla kopplingspunkter, koppla jorden i dosorna och lägga den åt sidan i matande dosa för framtida inkoppling.
 
De armaturer jag tittat på finns hos Jula http://www.jula.se/stolplykta-med-halogenspot-1100-mm-gu10-128354
Vad jag kan se står det ingenting om dubbelisolering så jag antar att jag måste fixa både jord och JFB till dessa? Tack på förhand.

En annan fråga är, hur är kvaliteten på julas egna elprylar, s.k "anslut"? Är det värt att köpa?
 
Dom armaturerna är i metall och därför så ska dom jordas. Men däremot om du har en armatur i heltillverkad plast så är den dubbel isolerad, efter som att plast inte leder ström..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.